LAŽNI MAJSTORI PELJEŠE ZA DOLAZAK: Kako se zaštititi od prevaranata

Elena Božić Talijan

17. 07. 2025. u 07:00

GRAĐANI koji putem interneta traže vodoinstalatere, električare ili druge majstore moraju da provere koga angažuju za ove usluge da ne bi ostali i bez novca i bez popravke. Lažne zanatlije su opelješile mnoge neoprezne. Predstavljaju se kao majstori, nose radna odela bez oznake firme, ali njihov cilj je da samo dođu na kućnu adresu i naplate 5.000 dinara ili više za izlazak na teren. Za starije sugrađane je problem i što neće da odu bez novca.

ЛАЖНИ МАЈСТОРИ ПЕЉЕШЕ ЗА ДОЛАЗАК: Како се заштитити од превараната

Foto shutterstock

Na ovu grupu prevaranta upozorilo je Udruženje potrošača "Efektiva", a navode i iskustvo jedne žene koja je pozvala majstora za popravku klime, koga je našla putem interneta.

- Kod te starije sugrađanke, koja nam je prijavila slučaj, došao je čovek sa rukama u džepovima, obučen u radni kombinezon, bez oznaka firme - kaže Dejan Gavrilović, predsednik ovog udruženja. - Pogledao je klimu i rekao da popravka košta 150.000 dinara. Gospođa se štrecnula, izvinila se čoveku i rekla da je klima plaćena tri puta manje i da se njoj popravka ne isplati. On je rekao da nije problem i zatražio joj da mu plati izlazak na teren 5.000 dinara.

*Bez depozita do dobitka!
Registruj se i uzmi do 3000 dinara bonusa dobrodošlice za sport ili slot + do 1500 dodatnih spinova!*

Ovaj lažni majstor nije hteo da ode dok ne dobije novac, a gospođa je suočena sa basnoslovnom cenom popravke koju je naveo, platila samo da mu vidi leđa. Ovi prevaranti namerno daju tako visoku cifru za navodne usluge, da bi građani odustali, jer im je cilj da uzmu novac za izlazak na teren.

- I tako je prevarant zaradio 5.000 dinara, što se kaže ni orao, ni kopao, što očigledno i jeste cilj operacije - kaže Gavrilović. - Pa, nekoliko takvih dnevno, izračunajte.

*Bez depozita do dobitka!
Registruj se i uzmi do 3000 dinara bonusa dobrodošlice za sport ili slot + do 1500 dodatnih spinova!*

On objašnjava da je to grupa prevaranata koja je napravili sajtove putem kojih oglašavaju da nude sve moguće usluge majstora. Stalno menjaju te internet stranice da im se ne bi ušlo u trag.

- Najlakša meta su stariji sugrađani, posebno žene, i ova gospođa je bila sama u stanu - kaže naš sagovornik. - Sigurno ne bi mogli tako da se ponašaju sa nekim mlađim muškarcem. Prevaranti naplaćuju dolazak 5.000 dinara ili više, u zavisnosti od toga kako procene šta može da prođe.

Putem društvenih mreža građani opisuju slična iskustva. Oni koji se nađu u ovakvoj situaciji to treba da prijave policiji.

Može samo uz saglasnost

ČESTO se potrošači žale upravo zbog toga što majstori naplaćuju izlazak na teren, kada dođu samo da pogledaju kakav je kvar u pitanju ili koji posao treba da se obavi. Za tu uslugu obično uzimaju oko 3.000 dinara. Međutim, prema zakonu, to mogu da urade samo ako se potrašač prethodno saglasio. To spada u predugovorno obaveštavanje i moraju unapred da dobiju saglasnost da mogu da naplate i taj dolazak. Ukoliko ona izostane, nemaju pravo da uzimaju novac za to. Stručnjaci savetuju da svaki dogovor bude uvek u pisanoj formi, putem imejla ili makar SMS porukom.

Potrošači treba da vode računa kada traže zanatlije. I kada angažuju prave majstore, ukoliko oni rade na crno, nisu zaštićeni zakonom ako ne urade posao ili naprave neku štetu, i nemaju mogućnost da reklamiraju uslugu. Svoja prava mogu da ostvare jedino ukoliko su uposlili radnike sa registrovanom firmom. U tom slučaju majstori su dužni da za svoje radove i popravke obezbede građanima garanciju od dve godine. Račun je dokaz da je zanatlija u tom periodu odgovoran za pruženu uslugu i građani mogu da je reklamiraju ako nisu zadovoljni.

U udruženjima potrošača ističu da građani moraju uvek prvo da utvrde da li majstor legalno radi. Na zvaničnoj internet stranici Agencije za privredne registre se proverava da li je preduzeće registrovano, jer je to jedini validini dokaz. Kada ustanove da firma legalno posluje, savet potrošačima je da uvek insistiraju na porudžbenici i predugovoru. Prema zakonu, ukoliko je vrednost usluge veća od 5.000 dinara, majstori imaju obavezu sa sačine proračun sa specifikacijama i da pribave pisanu saglasnost potrošača za to. Ako je dogovoreno da je ta cena konačna, onda ne sme naknadno da se povećava.

U situaciji kada je proračun okvirni i majstor to navede, onda dodatni trošak može da se poveća najviše za 15 odsto od cene koja je načelno dogovorena. Važno je da potrošači insistiraju da ta dokumentacija bude u pisanoj formi.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

GALOP RADOSTI: Deca iz „Zvuka srca“ provela dan u prirodi sa Petrom Strugarom