POGLED ISKOSA - Marinina sveta knjiga

Dejan Đorić

14. 02. 2023. u 15:07

PRE desetak dana izašla je iz štampe monografija slikarke Marine Nakićenović. Ona je deo jedinstvene porodice slikara i profesora Jovana (suprug) i ćerke Đurđe Sivački; bila je profesor na Fakultetu primenjenih umetnosti.

ПОГЛЕД ИСКОСА - Маринина света књига

Milovan Vidak, Pred početak velikog suđenja, 1962-65, ulje na platnu, 120x105 cm

Svo troje na svoj način bavi se poetskom dimenzijom slike, a Marina učestalo i objektnom umetnošću, shvaćenoj više slikarski nego vajarski. I sa njom se potvrđuje staro pravilo Nomen est omen, ali ovog puta inverzno, kao u ogledalu, u sećanju, u kome nalazi svoje pokretačke snage. Ništa, naime, kod ove umetnice nije "nakićeno", ni njen izgled, stil oblačenja, frizura, niti likovno delo, već je u znaku skromnosti, utihnulosti i svedenosti, ali svečano. I kada bira nesvakidašnje kompozicije polutonda ili na većim formatima, njeno slikarstvo je kamerno i plemenito, intimno po izrazu, ikonično po htenju, ne toliko jednostavno koliko celovito i usredišteno. Takvi su i njeni objekti i kutije, kriju suptilne odnose boje i forme i tajnu detaljno i istrajno obrađene površine.

Njen anahronizam je dosledan, ona slika na način renesansnih majstora, sa jajčanom temperom u osnovi preko koje ide uljanom bojom, ali na volšeban način uspeva da ne bude jedan od brojnih zanatlija koje je vreme pregazilo već slikarka ovog vremena, koja sa znanjem savremene umetnice i distancom tumači prošlost.

Tako se i ispod naslovne strane njene monografije, skromne po izgledu, krije pravo bogatstvo čiste likovnosti. Dve godine su Ilija Knežević, profesor sa Fakulteta primenjenih umetnosti i ona, sa velikom pažnjom oblikovali svaki detalj ove knjige.

Angažovani su samo najbolji saradnici, počev od fotografa Vladimira Popovića, Olivere Stojadinović, autorke čuvenih fontova do štamparije Cicero i iskusnog prevodioca likovne esejistike Sandre Gagić. Izdavač je ugledni Univerzitet umetnosti u Beogradu. U knjizi je dosledno sproveden sistem, a objavljene su i sve kritike o njenom stvaralaštvu, najboljih pisaca, od Đorđa Kadijevića (tvorca ideje o "novom romantizmu" koja obuhvata ovakve opuse) do Dragana Jovanovića Danilova. Zato je uvodnu studiju napisala Nataša Kristić, poznata po saradnji sa Modernom galerijom Valjevo, čija esejistika ima i teorijsku pozadinu. Ona je uočila hrišćansku posebnost pojedinih Marininih dela, sakralnost prizvanu iz stare umetnosti, pa je na taj način ova monografija u izvesnom smislu nalik na ikonu, sadržana u čudu i veri, magičnosti i meri.

U knjigu je unesena velika ljubav za umetnost, ona je tople pojavnosti, skromna ali sadržajna i saobražena ljudskoj osećajnosti pa u vreme neljudskih poduhvata može da ima i lekovito dejstvo. Sve je u njoj urađeno sa merom, počev od formata, skraćenog A4, svemu je data pažnja, čak su prenesene i izvorne forme kritika i kataloga, jer "Bog se krije u detalju". U "Uzaludnom ljubavnom trudu" Šekspir pominje mesto gde će se "tiho i misaono živeti Umetnost". Ova knjiga je jedno od takvih.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

GREŠKA U SERIJI SABLJA Gledaoci oštrog oka primetili propust