POGLED ISKOSA: Krunićev panoptikum
SLIKAR i crtač Slavko Krunić je ove godine krunisao svoj rad nedavnom izložbom u Modernoj galeriji Valjevo i dvojezičnom monografijom "Uprava neukaljanih časti", trećom po redu.

Foti Privatna arhiva
Književnica Mirjana Ognjanović je o svakom Krunićevoj delu u knjizi publikovala kraću priču, proširivši moguća likovna značenja. On se bavi portretom kao arhivarskim poslom, pa tu treba imati u vidu i ideju panoptikuma (ustanova u kojoj su smeštene razne umetničke zbirke i naučni aparati, naročito figure od voska radi očiglednog poučavanja posetilaca rečju i ogledom). Krunić, dakle, gradi imaginarni muzej.
Portret se u istoriji likovne tematike pojavio u prvim velikim civilizacijama, pre mrtve prirode i pejzaža, ne samo zato što je čovek u središtu umetničkog interesovanja. Ključan je za vladarsku i imperijalnu ikonografiju kao sredstvo ulivanja poverenja. Danas se malo koji umetnik bavi portretistikom, umetnošću u kojoj je najteže i najrizičnije uspostaviti odnos sa stvarnošću. Nebrojeni su iz posve ličnih i neumetničkih razloga nezadovoljni naručioci portreta.
Slavko Krunić je u našem novijem slikarstvu tu vrstu umetnosti uzdigao na visok nivo, pojavivši se među poslednjim značajnim majstorima u koje publika, kritika, galeristi i kolekcionari imaju poverenje. Njegova treća samostalna izložba u uglednoj Modernoj galeriji Valjevo predstavila ga je kao autora koji je ušao u istoriju srpske figuracije jer je u pitanju najstroža izlagačka selekcija. Slikar često izlaže u inostranstvu i predstavljen je u nekim od najboljih izdanja o savremenoj fantastičnoj umetnosti.
U čemu je tajna uspeha ovog majstora, rođenog 1974. godine u Beogradu, diplomca beogradskog Fakulteta likovnih umetnosti? Jedan je od nekolicine slikara koji polazi od realnosti, ali se ne bavi realizmom, kreće od stvarnosti ali joj se vraća ironijski, humorno i oneobičeno. Njegovi likovi i figure mogu, ali i ne moraju da imaju sličnost sa modelom. Portret je samo povod za imaginarnu nadgradnju, za iracionalno vrednovanje, ukazivanje na višeznačnost ljudskog lica i tela.

Foti Privatna arhiva
U pitanju je imaginarni portret, ne neke posebne ličnosti, već mnogih u jednoj, razotkrivanje čovekove psihologije, unutrašnje građe koja formira lice i figuru, portretistika koja ostavlja mesta domaštavanju, poetizaciji i proširenju figuracije. Na razmeđi realnog, fantastičnog, utopijskog i idealnog, imaginarni portret (tema i jedne grupne izložbe u Modernoj galeriji Valjevo), opredmećuje se u celokupnoj istoriji umetnosti, posebno u gotskom i renesansnom slikarstvu kada umetnici ponovo osvajaju iluzionističke vidove predstavljanja.
Prikladan za prikazivanje bogova, mitskih bića, heroja, anđela i ljudi čiji je lik nepoznat, imaginarni portret u osnovi je umetnosti, stariji od istorijskog. Prva dela te vrste čine skulpture Lepenskog vira koje objedinjuju životinjsko, ljudsko i božansko. Slavko Krunić je posvećenik te vrste stvaranja.

ŠOJGU UPOZORAVA: Taj potez bi mogao dovesti do trećeg svetskog rata
SEKRETAR Saveta bezbednosti Rusije Sergej Šojgu upozorio je da bi uvođenje mirovnjaka na istorijske teritorije Rusije moglo dovesti do trećeg svetskog rata.
24. 04. 2025. u 19:46

MAKRON POSLE RUSKOG NAPADA: Hitno nam je potreban mir
RUSKI raketni napad na grad Sumi na severu Ukrajine naglašava hitnu potrebu za nametanjem primirja Rusiji, izjavio je danas predsednik Francuske Emanuel Makron.
13. 04. 2025. u 15:34

USTAŠLUK NA DELU I Hrvatski kardinal veliča Tompsona - totalno ludilo u Hrvatskoj
KOLIKO je Hrvatska ogrizla u mržnji prema Srbima govori činjenica da je čak i tamošnji kardinal govorio o koncertu Topsona poznatog po pesmama koje veličaju klanje Srba.
24. 04. 2025. u 17:01
Komentari (0)