BRIGA O JEZIKU: XIX kongres Saveza slavističkih društava Srbije
OD 23. do 25. avgusta 2023. godine na Filološkom fakultetu Univerziteta u Beogradu održan je XIX kongres Saveza slavističkih društava Srbije "Savremeno proučavanje srpskog jezika i književnosti i drugih slovenskih jezika i književnosti kao maternjih, inoslovenskih i stranih".

Foto Privatna arhiva
Predsednik Programskog odbora XIX nacionalnog kongresa slavista bila je prof. dr Rajna Dragićević, predsednik Saveza slavističkih društava Srbije, a predsednik Organizacionog odbora Kongresa bio je prof. dr Veljko Brborić.
Organizatori Kongresa bili su Savez slavističkih društava Srbije i Filološki fakultet Univerziteta u Beogradu.
Održana su tri plenarna predavanja na svečanom otvaranju Kongresa, dva plenarna predavanja na svečanom zatvaranju Kongresa i osam sekcija na kojima je pročitano po deset referata. Drugog dana Kongresa organizovana su dva okrugla stola "Aktuelni problemi nastave srpskog jezika i književnosti i "Aktuelni problemi nastave slovenskih jezika u Republici Srbiji sa po tri uvodna izlaganja i diskusijom. Trećeg dana Kongresa održana je izložba knjiga slavističkih institucija, a zatim i predstavljanje izdanja Saveza slavističkih društava Srbije, Društva za srpski jezik i književnost Srbije, Slavističkog društva Srbije, Matice srpske, Instituta za srpski jezik SANU i Međunarodnog slavističkog centra. Učesnici Kongresa bili su slavisti zaposleni u školama, na fakultetima i institutima širom Srbije.
Na zatvaranju Kongresa prof. dr Rajna Dragićević izložila je zaključke i glavna zapažanja o kojima se raspravljalo tokom Kongresa.
Zaključci i zapažanja sa XIX kongresa slavista
Od opštih tema u vezi sa srpskim jezikom najviše se raspravljalo o tzv. rodno osetljivom jeziku.
Učesnici kongresa složno su stali protiv obligatornosti upotrebe tzv. rodno osetljivog jezika i bilo kakvog uplitanja ideologije u normu srpskog standardnog jezika.
Pažnja učesnika bila je posvećena i pitanjima nastave Srpskog jezika i književnosti, kao i obrazovanja uopšte.
Istaknuto je da se motivacija i pažnja učenika dramatično smanjuje iz generacije u generaciju.
Ukazano je na sve veću potrebu za informatičkim (digitalnim) alatima i informaciono-komunikacionim tehnologijama u nastavi i nauci.
Skrenuta je pažnja na značaj vizuelizacije nastavnih sadržaja kojima bi se oni približili učenicima.
Ukazano je na značaj igre i humora u nastavnom procesu.
Naglašena je potreba za izradom školskog rečnika jer su postojeći opisni rečnici učenicima nerazumljivi i skoro neupotrebljivi.
Velika pažnja posvećena je značaju projektne nastave, pod kojom se podrazumeva udruživanje učenika prilikom izrade zajedničkih, obično interdisciplinarnih projekata, povezivanja više različitih naučnih i umetničkih oblasti, polja i disciplina.
Skrenuta je pažnja na značaj međunarodnih projekata i umrežavanja nastavnika i učenika iz Srbije, regiona i sveta putem internet platformi.
Ukazano je na važnost i urgentnost institucionalnog i ličnog angažovanja na očuvanju, nastavi i promociji srpskog jezika i književnosti u inostranstvu.
Istaknuta je potreba da se poveća broj časova Srpskog jezika i književnosti u osnovnim i srednjim školama (da bi se nastavni programi mogli u celosti realizovati).
Postoji potreba za reorganizacijom obaveznih i izbornih predmeta u osnovnoj školi, putem kojih bi se mogao povećati i broj časova srpskog jezika, što bi dovelo do uspešnije realizacije nastavnih sadržaja, ali i do razvoja čitalačkih kompetencija.
Čini se potrebnim da se u okviru okruglog stola ponudi diskusija povodom novina u programima književnosti u nastavi osnovnih i srednjih škola, a posebno povodom toga koliko su određena književna dela po temama, motivima, stilu, problemima kojima se bave odgovarajuća za uzrast kojem su namenjena, kao i koliko u nekim periodima obrazovanja u odnosu na postojeće programe nedostaju dela koja bi još više podsticala stvaralačke kompetencije učenika i generalno pozitivnije sagledavanje sveta.
Predloženo je da se organizuje stručni skup o takmičenjima iz srpskog jezika i književnosti (sa podtemama kao što su metodika i metodologija izrade testova, rad nastavnika na pripremi učenika za takmičenje, praćenje rezultata nagrađenih učenika nakon takmičenja itd.
U vezi sa univerzitetskom nastavom, primećeno je sledeće:
Rasprava se vodila o razlozima koji su doveli do dramatičnog pada broja studenata na katedrama za srpski jezik u celoj Srbiji.
Metodika univerzitetske nastave je veoma zapostavljena i treba je razvijati.
Primećeno je da je ozbiljno narušeno dostojanstvo doktorskih studija i doktorskih disertacija i da su preko potrebne ozbiljne reforme u toj oblasti.
Učesnici su raspravljali i o situaciji u vezi sa drugim slovenskim jezicima.
U vezi sa slovenskim jezicima u Republici Srbiji predloženo je da država osmisli strategiju u vezi sa nastavom stranih jezika, kako se ne bi forsirali neki jezici na štetu drugih.
Istaknuti su različiti oblici problema u međunarodnoj saradnji zbog rusko-ukrajinskog sukoba.
Preporučujemo

BESJEDA O KOSOVU: U srpskom jeziku postoje dve reči prepoznatljive u celom svetu
04. 07. 2023. u 14:19

ŠOJGU UPOZORAVA: Taj potez bi mogao dovesti do trećeg svetskog rata
SEKRETAR Saveta bezbednosti Rusije Sergej Šojgu upozorio je da bi uvođenje mirovnjaka na istorijske teritorije Rusije moglo dovesti do trećeg svetskog rata.
24. 04. 2025. u 19:46

MAKRON POSLE RUSKOG NAPADA: Hitno nam je potreban mir
RUSKI raketni napad na grad Sumi na severu Ukrajine naglašava hitnu potrebu za nametanjem primirja Rusiji, izjavio je danas predsednik Francuske Emanuel Makron.
13. 04. 2025. u 15:34

USTAŠLUK NA DELU I Hrvatski kardinal veliča Tompsona - totalno ludilo u Hrvatskoj
KOLIKO je Hrvatska ogrizla u mržnji prema Srbima govori činjenica da je čak i tamošnji kardinal govorio o koncertu Topsona poznatog po pesmama koje veličaju klanje Srba.
24. 04. 2025. u 17:01
Komentari (0)