KNJIŽEVNA KRITIKA - Snažni mitski obrasci
KNjIGA "Pesma mesečeve kćeri i druge poeme" (Prometej, 2024) Slavice Garonja, lirski je odjek, pesničko zaokruženje, njene kapitalne naučne monografije "Od Crvenokose boginje do slepih pevačica: tragom matrijarhata na Balkanu i ženskog načela u srpskoj narodnoj pesmi" (Prometej, 2023).

Foto: Privatna arhiva
Ipak, ukoliko osim te knjige, koja u potpunosti pleni istraživača, inspiriše ga i otvara mu nove vidike, uzmemo u obzir i druga, naučna i belestristička dela narečene autorke, uočićemo kontinuitet i njenih interesovanja i različite vidove njihovih realizacija. On nam, zapravo, pokazuje snagu arhetipa koji se otkriva u različitim, mada i sličnim obličjima, u zavisnosti od hronotopa, ukoliko su u pitanju prozna ostvarenja, ili pak od raspoloženja lirskog subjekta, kada mislimo na svet pesme. Zasnovana na snažnom mitskom, ali i religijskom obrascu, od predantičkog i antičkog, do hrišćanskog u sasvim savremenom kontekstu, poput nedavnih ratova i ličnih trauma (Tri molitve):
"Staroegipatska molitva", "Parusija", "Molitva Mariji iz Magdale"), Slavica Garonja kroz svih 9 poema, kako je već primećeno, tvori i jedinstvenu arhitektoniku broja 3 (po tri poeme u svakom ciklusu). Polazeći od arhetipa ženskog ("Ja sam nebo / i Presto / Kapija i Hram..."), i jezika molitve, zbirku neočekivano završavaju tri rok-poeme, pokazujući da autorka i te kako živi i osluškuje vreme u kojem je rođena.
U ovoj zbirci konkretno pratimo put žene lirskog subjekta, koja u sebi, suštinski, sadrži čitav ženski lanac - od Velike Majke... amazonke, do savremene žene i njenih potomkinja "kćeri i kćeri od kćeri", koja sa zrelošću zaokružuje sopstveni identitet spoznajući svoje stvarne potrebe, htenja i moći, i stiče snagu da zahteva, da se oslobađa i odupire stegama pratrijarhata koji je, po njenom smatranju, ali i po licu, kako istorije tako i savremenog sveta, poredak nasilja, a po čemu se krucijalno razlikuje od društva koje su uspostavile žene, a koji se zasniva na principu lepote i ljubavi: "Lepota je moj zakon / i ne podnosim muške sisteme / (države, novac i profite) (...) Jer u meni, kao nad mojim konjima / boravi hipeja. / Moć ljubavi, da njom sve postižem, / umesto nasiljem" ("Pesma Mesečeve kćeri").
Ta oslobođena, zrela žena, utvrđena u sopstvenom identitetu, svesna moći i značaja rađanja, kao i vitalnosti ženskog, za šta je i sama primer, u vidu molitve - "Marija iz Magdale" - verbalizuje sećanje, ili preciznije rečeno, stalno prisustvo svoje bake Marije (poeme "Parusija", "Moj predak je drvo") koju, u stvari, kanonizuje, kao što i mitologizuje svoju Arkadiju, tako je i žena, lirski subjekt stvaralac, kako svedoči ova zbirka, iznela na sebi svojstven način, uz pesnička opraštanja, sve što joj je donela aktuelna stvarnost, sam život: iskustvo smrti bližnjeg - uz pronalaženje utehe i smisla u odisejskom mitu ("Lefkada"), smrt ljubavi, kada su se "sve sličnosti pretvorile u razlike" ("Doroti Parker blues za moga (bivšeg) dragog"), gubitak "genijalne prijateljice", koja je, pored toga, upečatljiva potvrda da život neumitno prolazi, da se ljudi menjaju, kao i njihove uloge, i da je zato najbolje ostaviti sve kako jeste, ako pripada prošlosti, i sećati se, po cenu da se i "pokvari" pesma ("Upropaštena pesma").
Zbirka Slavice Garonja, ne slučajno, predstavlja i ostvarenje "pesničkog proricanja" Stevana Raičkovića, a povodom čitanja "Staroegipatske molitve" - utiska istaknutog na zadnjoj korici ("kao da sam čitao nešto biblijsko što je odavno već moralo da postoji") i: "jedna rukovet ovakvih i sličnih molitvi, siguran sam, da bi skrenula pažnju... i imala (diskretni) eho na vreme u kojem živimo" (pismo je iz 1992). Na ovaj način autorka u ovom zrelom i celovitom ostvarenju poema nastajalih, dakle, u rasponu od preko tri decenije, spaja svetove i vremena, da bi došla do najdublje tačke svih spoznaja - arhetipa ženskog principa, po čemu je čitava zbirka i dobila naslov.
Zato zaključujemo kako bi sadržaj ove knjige dobro funkcionisao i plenio čitalačku ili pak gledateljsku pažnju i kao monodrama, izvedena, na primer, na Lefkadi, ili poema u ritmu rok i bluz poezije ("Marlena" - varijacije na Bajaginu pesmu), ili u bilo kojoj drugoj tački civilizacije, koja se sve više udaljava od ženskog principa i gotovo ništa ne uči iz sopstvene istorije, a u kojoj, uprkos svemu, lepota nalazi načina se da iskaže.

"NA STOLU SU RATNI PREDLOZI, BRISEL HOĆE RAT!" Orban se hitno javio iz Kopenhagena
MAĐARSKI premijer Viktor Orban naveo je iz Kopenhagena, gde učestvuje na samitu Evropske političke zajednice, da je situacija ozbiljna i da se na stolu nalaze, "otvoreni, ratno orijentisani predlozi".
02. 10. 2025. u 08:59

(MAPE) OVAKO ĆE SE KRETATI NEVREME U SRBIJI: Pogledajte iz časa u čas, stižu sneg i kiša (FOTO)
POGLEDAJTE kako će se ledeni oblak kretati nad Srbijom i koje krajeve kad pogađa nevreme. Danas i sutra oblačno sa kišom i hladno, osim na severozapadu Vojvodine gde će se zadržati suvo vreme, najavio je RHMZ.
02. 10. 2025. u 10:47

"ISTINA JE - BILA SAM S NjIM" Milica Pavlović priznala za vezu: "Ne znam što sam to krila"
"KADA volim, dajem se bezuslovno. Tada samo treba da mi verujete, ništa drugo. Samo poverenje nemojte da mi izigrate, sve ostalo može. I ja partneru verujem isto tako i onda nećemo imati problem, ali ako se usudi da mi izigra poverenje, to je kraj, u stanju sam da se okrenem i da se pravim da ga nikada poznavala nisam."
03. 10. 2025. u 21:02
Komentari (0)