POGLED ISKOSA - Grandiozna empatija Punoševca
MLADI umetnik Antanasije Punoševac (Kruševac, 1992) ponovo je iznenadio publiku slikama većih formata na izložbi koju je nazvao "Grandiozna empatija".
Tu grčku reč iz antičke starine sa značenjem "duševna naklonost ili saosećanje", najbolje su na savremen jezik preveli nemački estetičari kao Einfhlung. Smisao joj je unošenje u umetničko delo ili, kako Englezi prevode empatija, mada je najpreciznije možemo sa nemačkog prevesti kao "uosećavanje". Nije reč o simpatiji, kao pasivnoj psihološkoj aktivnosti, već o dubinskom unošenju i doživljavanju. Nikada nije dovoljno saosećanja, pa taj način doživljavanja umetnosti, kako primećuje Mira Vujović u katalogu "Po prirodi stvari, nikada ne prelazi i kič, banalnost i degutantnu kategoriju".
Reč je o izrazitom talentu, mladom lavu koji je u novoj generaciji crtača među retkima koji su uspeli da osvoje sliku. Teško se može reći da li on slika lice ili lik, realno ili izmaštano. Antanasije je ma koliko polazio od realnosti i težio realističkom izrazu pre svega imaginativac, dela rešava tako da je stvarnost samo povod. Nekada su skoro svi bolji slikari bili imaginativci, slikali su kao Punoševac na osnovu svoga znanja, sećanja i utiska, a ne prenošenjem podataka sa uzora, sa modela na sliku. Svestan da vulgarno kopiranje kompromituje umetnost i banalizuje je, mladi majstor ne pomišlja na pomoć fotografije i epidijaskopa. Sliku rešava čisto likovnim sredstvima, on je sam naspram platna koje islikava crtački. Premda su na granici monohromije, nove slike su katkad suptilnog kolorita, pastelnog neutralnog tona, delujući kao spletovi energetskih strujanja, naznačenih uskovitlanom mrežom linija koje formiraju telesa. To je potpuno drugačiji tip rada od socijalističkog realizma u kome su najprisutniji likovi na velikom formatu.
Uvećani portreti vođa revolucije su tehnička rešenja, slike mrtve pojavnosti, dok su kod Punoševca to žive i humanozovane figure, osetljive, krhke i osećajne uprkos svoje mase.
Njegovi radovi se ne bi mogli u pravom smislu nazvati portretima, već pre likovnim istraživanjima u mediju slike, izvedenim u formi figuracije. Koliko su ti ljudi prikazani na realan način, toliko su i izmaštani, snoliki, na ničijoj zemlji između realnosti i fantazije.
U generaciji novih srpskih stvaralaca njemu pripada istaknuto mesto, uspeo je razliku od mnogih da stvori, razvija, nadgrađuje i unapređuje samo svoj tip slike. On je drugačiji od drugih koji se oslanjaju na velikane iz Mediale, ili na američki hiperrealizam uvećanih likova, a nije ni jedan od brojnih nastavljača apstrakcije. Reč je o muzejskim slikama, ali su naši muzeji zatvoreni za otkupe ovakve vrste. To je čisto slikarstvo, kao nekada na vrhuncima (post)moderne, koje nije stvarano sa zadnjom namerom, da služi kupcu ili zahtevima tržišta, već samo unutrašnjem diktatu umetnika.
Preporučujemo
VALERIJ ZALUŽNI DAO PROGNOZU: Evo kada će ruska vojska da probije ukrajinski front
NOVI tehnološki napredak tokom ratnog vremena sprečiće ozbiljnije probijanje fronta duž ukrajinsko-ruske granice do oko 2027. godine, izjavio je Valerij Zalužni, bivši vrhovni komandant Ukrajine i sadašnji ambasador u Ujedinjenom Kraljevstvu, za „Ukrajinsku pravdu“ u intervjuu objavljenom 23. novembra.
23. 11. 2024. u 18:55
BRITANCI OBJAVILI ZASTRAŠUJUĆU MAPU: "Orešnik" može da stigne do bilo kog evropskog grada za manje od 20 minuta (MAPA)
BRITANSKI list "Dejli mejl" ocenio je da bi balistička raketa "orešnik" mogla da stigne do bilo kog evropskog grada za manje od 20 minuta.
23. 11. 2024. u 15:58
POTPREDSEDNIK SAD UMRO TOKOM ODNOSA: Bio sa 50 godina mlađom ljubavnicom, Bela kuća nije znala kako da saopšti vest o smrti
BIO JE to 27. januar 1979. godine. U 1 ujutro, portparol porodice Nelsona Rokfelera objavio je zvaničnu izjavu za štampu. Bivši potpredsednik preminuo je U 71 godini života ranije te večeri.
22. 11. 2024. u 18:36
Komentari (0)