SUŠTINA SVETA KROZ ZRNO ŽITA: Akademik Dušan Otašević o novoj izložbi, drevnim mitovima, Velikom bratu i vrednosti ljudske ruke

Miljana Kralj

02. 07. 2023. u 20:07

SVOJEVRSTAN mali putokaz kroz izložbu "Zrno žita" koju je akademik Dušan Otašević minulog četvrtka otvorio u Muzeju "Cepter" je uvodni tekst u kome autor pominje Eleusinske misterije kod drevnih Grka, na kojima su se učesnici okupljali u čast boginje Demetre i gledali u - jedno zrno žita.. Na taj način verovali su da otkrivaju suštinu sveta.

СУШТИНА СВЕТА КРОЗ ЗРНО ЖИТА: Академик Душан Оташевић о новој изложби, древним митовима, Великом брату и вредности људске руке

Foto Igor Marinković

A složena simbolika zrna žita, kako kaže, u razgovoru za "Novosti", umetnik koji je i upravnik Galerije SANU, u sebi nosi i umiranje i smenjivanje životnih ciklusa:

- Jer, zrno umre kada se zasadi, ali se iz njega pojavi novi život.

Istu temu, kako otkriva autor koji voli u šali sebe da nazove i "stolarom u likovnoj umetnosti" (kako je to nekada činio Bogdan Tirnanić), započeo je pre više od dve decenije, kada je u Pančevu predstavio radove nastale na koloniji "Tera". Suština tih dela koji nisu nikada viđena u Beogradu, ali i mnogih novih (neki su segmenti "narasli"), sa aktuelne postavke, je ista.

Foto Igor Marinković

Duh žita u petlu

- U međuvremenu sam pročitao da je učesnik Eleusinskih misterija bio i Pitagora, čemu je sada dat primat, pa postoji niz kolaža, nastalih iz tog Pitagorinog zrna - nastavlja sagovornik koji je u radovima koristio i čuvene tangrame iz daleke Kine. - To je dečja igra, a mogu da se igraju i odrasli. Od tangrama sam formirao razne figure poput Demetre, ili egipatskog boga Ozirisa, koji je uvek zelen, ali ne zato što se vratio iz mrtvih, već zato što je i on bio pokrovitelj bujanja, važnog za agrarne kulture.

Tabakovićeva nagrada

ZA institucije kakva je SANU, smatra ovaj njen redovni član, važno je negovanje tradicije, posebno sećanja na naše ljude iza kojih stoji veliko delo i ozbiljan doprinos zajednici iz koje su potekli. Tako će ove godine u Galeriji SANU imati izložbe posvećene veku Bate Mihailovića i Miće Popovića, ali i postavku o naučniku Simi Lozaniću. Obnovili su i nagradu "Ivan Tabaković", koja se godinama nije dodeljivala, u čemu je velika zasluga prethodog predsednika Vladimira Kostića. Formiran je žiri i raspisan konkurs, na kome će kandidate moći da prijavljuju institucije - muzeji i ugledne galerije. Dodeljivaće se bijenalno, a nagrada će biti izložba u Galeriji SANU.

Pored kolaža na postavci su i figure životinja, nastale, kako tvrdi, pod uticajem Frejzerove "Zlatne grane". U čuvenoj knjizi pronašao je da se u raznim državama Evrope duh žita pojavljuje u kozi, svinji, petlu...

- U obrazloženju piše da vetar u vreme žetve njiše žito, pa se kaže da je tu duh žita, i u zavisnosti od kraja sveta, to se vezuje za neku od tih životinja.

Foto Igor Marinković

Tajna večera

Među šest Otaševićevih radova u prostoru, na ovoj izložbi je i jedna vetrenjača, kao i sto, sa krstom u sredini, koji predstavlja Tajnu večeru.

- Na njemu su zrna žita od terakote, koje sam radio u "Teri" - dodaje autor. - Ona su za vreme pečanja ispucala i podsećaju me na hlebove, sa ispucalom korom.

Na stolu je tako trinaest hlebova, a ispred jednog od njih i okrugli trag - mesto na kome je bio Sveti gral.

- Ispred svakog hleba stoji i papirić, kao na zvaničnim večerama, ali bez imena. Oni su bili tajno društvo. Često se u istoriji umetnosti Tajna večera predstavlja kao raskošna gozba, ali to nije mogla da bude. Tu su morali da budu hleb i vino, a ne i pečene ćurke - tvrdi Otašević.

Foto Igor Marinković

Kolaži sa postavke "Zrno žita"

Isto zrno žita hranilo je i stare Grke, kao i nas, a stiče se utisak da se čovek i njegova suština nisu mnogo suštinski promenili, o čemu sagovornik primećuje:

- Promenila se tehnologija, ali ne i mi. Ne želim da budem neki arhaičan tip, jer nam ta vrsta napretka otvara neke nove mogućnosti, ipak, bojim se da će se njenim daljim razvojem nit ljudskosti gubiti. U suštini, nama je dato ono što nam je dato, i postoje granice preko kojih kao vrsta ne možemo.

Kao neko ko je voleo da čita naučnu fantastiku, umetnik ukazuje i da se ispostavilo da su se projekcije za daleku budućnost, u knjigama nastalim između dva svetska rata, danas uveliko realizovale:

- Sada se otvara velika rasprava o veštačkoj inteligenciji. I u umetnosti već imate virtuelne radove, koji čak dostižu enormne cene i imaju svoje kolekcionare. Što se mene tiče, kada su hiljadama godina preživeli ćupovi od terakote, nastaviće se i gnječenje gline.

Foto Igor Marinković

Rad sa izložbe u Muzeju Cepter

Otašević sebe smatra pripadnikom Gutembergove galaksije i primećuje kako je posmatranje Velikog brata, postalo sve prisutnije, da smo pod stalnom kontrolom visoke tehnologije:

- Uvek mogu da nas lociraju gde smo. Svi žele da se umreže, ja nemam tu želju, radije bih se izmakao. Ozbiljno smo zagazili u to potrošačko društvo, a mediji, posebno elektronski, nas sve više oblikuju. Meni je u svemu tome spas da pobegnem u umetnost, a primećuje i ljudima koji nisu njeni proizvođači.

Obnova zgrade SANU na čekanju

REKONSTRUKCIJA zgrade SANU je zastala iz tehničkih razloga, jer to je jedan kompleksan zahvat za koji su potrebna razna odobrenja - kaže Otašević. - Zasada sve stoji, na čekanju je. Krenulo je dobro, urađeni su bili predlozi, za koje smo svi bili pozvani da kažemo sugestije, a najzainteresovaniji su bili galerija, arhiva i biblioteka. Arhiva posebno nema dobre uslove. Zgrada SANU dugo nije obnavljana i neophodno je sve uraditi. Novac je obezbeđen, ali kako to kod nas ide...

Iako veruje da će u budućnosti roboti, moći da u mnogim oblastima zamene čoveka, Otašević misli i da će istovremeno na vrednosti dobijati stvari koje će praviti ljudska ruka:

- One će biti dostupne sve manjem broju ljudi, onima kod kojih se stiče sve više bogatstva. Neki su bogatiji i od država.

I u procesu sopstvenog rada, ističe, veoma mu je bitno da dela stvara svojom rukom:

- Još davno je Franja Asiški, verovatno misleći na Đota, rekao da je onaj ko koristi ruke - radnik, onaj ko koristi ruke i pamet - zanatlija, a ko koristi svoje ruke, pamet i srce - umetnik. To se retko desi, samo kod velikih majstora. Osnov je srce. Ono što mogu da iskontrolišem je taj rad rukama, zanatski, a da da li će biti duše, to ne možete da na silu ugurate. Bude je, ili je ne bude.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

STVARI KOJE OBAVEZNO MORATE PONETI NA ZADUŠNICE: Mnogi nose hranu, a zaboravljaju najbitnije