FOSE NAJVIŠE KAŽE ONIM ŠTO IZOSTAVI: Reditelj Stevan Bodroža o norveškpom nobelovcu čija je dela dva puta postavljao na scenu
JEDAN od retkih srpskih reditelja koji je pozorišno "prepoznao" ovogodišnjeg nobelovca, norveškog dramskog pisca, romansijera i pesnika Juna Fosea, bio je Stevan Bodroža i to dva puta: sad već davne 2002. godine postavio je na scenu Beogradskog dramskog njegovu duodramu "Majka i dete" (Đurđija Cvetić i Pavle Pekić), a potom i 2010. komad "Ja sam vetar", kao samostalnu produkciju međunarodnog festivala "Tvrđava teatar" u Smederevu, sa Bojanom Žirovićem i Milutinom Miloševićem u podeli.

foto Festival "Tvrđava teatar"
I dok su Foseova dela uveliko pred našom čitalačkom publikom, na sceni su do sada "incidentno" izvođena, ali je Bodroža pre dve decenije imao dobre razloge da ga predstavi ovdašnjoj publici.
- Jun Fose jedan je od pisaca koji najviše kažu onim što - izostave. To je magično u njegovom delu i bilo bi veoma interesantno napraviti istraživanje (književno - teoretičko, dramsko, psihološko), kako to postiže. Postoji srodnost među skandinavskim Titanima, kakav je Ibzen, Strindberg i, evo, Jun Fose, u temama. Svi se oni bave ljudskom psihom, porodičnim problemima, egzistencijalnim i egzitencijalističkim pitanjima, smislom i besmislom života - ističe Stevan Bodroža.
Za razliku od Ibzena koji je veoma "raspričan" u duhu vremena u kojem su njegova dela nastajala (uslovljena i ondašnjim, opširnijim načinu izražavanja), objašnjava naš sagovornik, danas su ljudi sažetiji u komunikaciji, pa Fose kroz sažetost svog iskaza korespondira sa savremenim dobom.

foto Festival "Tvrđava teatar"
- Ipak, njegov razlog za tu vrstu izraza mnogo je dublji. Kao da ne veruje da se pravi sadržaj duše uopšte može izgovoriti. Kad se površno, u prvom čitanju, susretnete s Foseovim tekstom, pomislite "ko su ovi ljudi, šta ja tu treba da izmaštam i izmislim njihove biografije, nadopunim što nije napisano". Ali, kako se dublje s glumcima bavite piščevim tekstom, uviđate da suština te slojevitosti jednostavno isijava. Sve je tu, inkapsulirano u tišinama, pauzama i krajnje lapidarnim rečenicama. Magičan je za teatar, jer mu uvek treba ostaviti prostora da nešto nadopuni. U komadu nikada ne treba sve "sažvakati" već ostaviti nešto reditelju i glumcima da domaštaju, a pre svega, publici da završi piščevu priču u svojoj duši... Foseova veličina je u toj sažetosti koja je beskrajno puna i duboka.
Porodične priče i odnosi često su u fokusu autorovog interesovanja: otuđenost među srodnicima u sveopštoj otuđenosti.
- Reč je o nemogućnosti ljudi da uđu u komunikaciju, a ako i uđu, da nešto razmene. Samoća savremenog čoveka intenzivno je prikazana u Foseovim dramama, potresno i istinito. I meni,lično, te teme su veoma bliske. Okružen sam ljudima u životu, ali nosim u sebi neku vrstu ontološke usamljenosti... Naravno, problem usamljenosti je problem čovekove otuđenosti i od samog sebe. Kroz put ka sebi i prepreke na koje čovek nailazi, Fose gradi veliki deo svojih narativa.
Bodroža je radio i druge skandinavske pisce, pa je tako u Bitef teatru 2008. postavio Ibzenovu "Gospu s mora", a "Kad se mi mrtvi probudimo" 2021. u Šapcu.
- Njihov mentalitet nije nam blizak, mada je srpska publika veoma pozorišno obrazovana. Zato treba tragati za formama i načinima kako iskustvo skandinavskih likova približiti percepciji ovdašnjeg gledaoca. I to je, takođe, veliko iskustvo. Možda mi gajimo i zabludu da smo veseo i temperamentan narod,kao da poričemo koliko melanholije i depresije u sebi nosimo...
U Oslu je naš reditelj imao priliku da gostuje sa "Majkom i detetom" Beogradskog dramskog i suočio se s jednim sasvim drugačijim drugačiji prostorom.
- Plašim se da tumačenje skandinavskog podneblja iz naše pozicije neminovno uvodi u neka opšta mesta, tipa - specifična klima, izolacija. I sam Ibzen je govorio da je svaki Norvežanin filozof zato što je bar 20 kilometara udaljen od suseda, pa ima mnogo vremena da bude sam sa sobom i razmišlja o životu. Ali, upravo stoička borba sa prilično krutnom prirodom i pronalaženje unutrašnje snage da se s njom uspešno nosi, izgradilo je i jednu veoma ozbiljnu civilizaciju. Ona nosi sa sobom odgovoran odnos prema sopstvenom životu i postojanju, pa i pitanja "šta hoću od života, zašto sam ja ovde i šta mogu da uradim". Iz svega toga dolazi čitav milje prisutan u skandinavskim delima - kaže Bodroža.
DUBINE BOLA
NA pitanje da li razmišlja o nekom trećem naslovu iz Foseovog dramskog opusa, Bodroža odgovara:
- Moja ćerka studira režiju u Novom Sadu i veoma se zainteresovala za pisca. Ona i ja smo duhovno i emotivno izuzetno bliski, pa nas privlače iste teme - usamljenosti i otuđenosti. Kao, uostalom, i mnoge druge umetnike. Uhvatiti se u koštac sa Foseom, znači spremnost na zaranjanje u dobine ljudskog bola.

RULjA IZVUKLA BRITANCA IZ STANICE I ZAPALILA GA: Policija nije reagovala iz straha za sopstvenu bezbednost
BRITANSKI državljanin preminuo je od posledica teških opekotina nakon što ga je, prema navodima lokalnih medija, grupa ljudi izvukla iz policijske stanice i zapalila na ulici, javlja Skaj njuz.
22. 04. 2025. u 12:01

MAKRON POSLE RUSKOG NAPADA: Hitno nam je potreban mir
RUSKI raketni napad na grad Sumi na severu Ukrajine naglašava hitnu potrebu za nametanjem primirja Rusiji, izjavio je danas predsednik Francuske Emanuel Makron.
13. 04. 2025. u 15:34

Halid Bešlić "težak" 13 miliona €, a živi od kirije - "uvalio" se u kredit
"SADA iznajmljujem sve i živim od kirije, tako je najbolje."
21. 04. 2025. u 18:56 >> 18:56
Komentari (0)