O ČOVEKU I NJEGOVOJ SENCI: Retrospektiva Daniele Fulgosi u Grafičkom kolektivu
PREMA mišljenju naše ugledne vizuelne umetnice i redovne profesorke beogradskog Fakulteta primenjenih umetnosti, Daniele Fulgosi, retrospektivne izložbe ne treba raditi samo kada je nečiji opus zaokružen, već više puta u karijeri, kako bi se stekao uvid u stvaralaštvo autora u određenom periodu.
Tako je, u ponedeljak u Grafičkom kolektivu, na oba nivoa, otvorena njena retrospektiva i to radova u mediju za koji je specijalizovana ova galerija.
- Ne radim grafike, pogotovo one većeg formata, gotovo 15 godina, tako da su na retrospektivi predstavljena dela nastajala od 1996. do 2008. - objašnjava, u razgovoru za "Večernje novosti", Daniela Fulgosi.
Za najstarije radove, iz njenog prvog ciklusa grafika, karakteristična je figuracija. Na njima su fragmenti tela, ali i portreti.
- To, međutim, nisu potreti neke određene osobe, već su metafore, izrazi, ilustracije nekih egzistencijalnih stanja - objašnjava umetnica. - Oni predstavljaju nepostojanje, opsenu, uspomene... U njima sam se bavila nekim unutrašnjim, introvertnim stvarima.
Drugu grupu radova čine diptisi, među kojima je i grafika velikih dimenzija "Razgovor" (nagrađena "Velikim pečatom"), na kojoj je predstavljen jedan međuljudski odnos, dok se ostali bave stanjima čoveka u različitim situacijama. Jedan od radova se, recimo, zove "Kagemuša", prema istoimenom filmu Akira Kurosave, čija je tema odnos političke moći i identiteta, a glavni junak uspeva da izbegne bojište, zahvaljujući svom dvojniku.
- To su radovi koji se bave odnosom čoveka i njegove senke, dela ličnosti koji svi imamo, i nosimo kroz život - dodaje autorka koja je izložene grafike radila u tehnikama linoreza i linogravure.
Reč je o kompozicijama velikih dimenzija, u čijem središtu je ljudsko lice, kako se ističe u najavi postavke - "koje svojim intenzitetom poput jakog magnetnog polja čini realne dimezije ovih radova još većim, a utisku monumentalnosti svakako doprinose optička vizura kompozicije i njen crtački i koloristički dinamizam". Kada su se sada ta njena dela iz devedesetih našla na postavci u Grafičkom kolektivu, umetnica je, kaže, dobila priliku da ih sagleda sa veće vremenske distance, i dodaje:
- Iako sam tada još tražila sopstveni umetnički jezik i izraz, mogu da kažem da sam na njih prilično ponosna. To su grafike nastale gotovo doslovno ni iz čega. Moja generacija je rasla u jednom pitomijem vemenu i odjednom se našla suočena sa raspadom zemlje, ratovima, nemaštinom... Devedesetih je vladala velika oskudica i jedino je naša mladost mogla da izdrži tu vrstu snalaženja.
Devedesetih, ali i kasnije, pa sve do danas, njena umetnička generacija je, smatra sagovornica, institucionalno izbrisana. Jer, decenijama unazad muzeji i srodne institucije ne otkupljuju njihove radove, pa je to dovelo do devastacije grafičkog medija:
- Nije u pitanju nedostatak novca, jer su grafike po svojoj ceni dostupne, posebno muzejima i galerijama, već neka vrsta stihije, nezainteresovanosti. Kada bi sada neki muzej trebalo da napravi presek zbivanja na našoj grafičkoj sceni, ne bi to mogao, jer nemaju ništa. Nisu otkupljivani radovi ni ljudi koji su nagrađivani u inostranstvu. Muzeji čuvaju umetnost jedne zemlje, a ne nas pojedinačno - zaključuje Fulgosijeva, kojoj je posebna motivacija za izložbu bio i novi prostor Galerije Grafičkog kolektiva, koji nudi velike mogućnosti, što je, prema njenom mišljenju, izuzetno značajno za kulturu grada, ali i cele zemlje.
Nagrađivani autor
PORED grafike, Daniela Fulgosi bavi se crtežom, kolažom i umetničkim knjigama. Od 1990. do sada imala je 30 samostalnih i više od 280 grupnih izložbi, u zemlji i inostranstvu. Dobitnik je 15 nagrada, a radovi joj se nalaze u kolekcijama Narodnog muzeja, Muzeja savremene umetnosti, Muzeja Grada Beograda, Wiener Art kolekcije, Muzeja žrtava genocida, Galerije savremene likovne umetnosti u Nišu, Grafičkog kolektiva...
NOVE SVETSKE SILE UKLjUČILE SE U SUKOB U UKRAJINI: "Dve na strani Putina, dve žestoko protiv Rusa"
SUMNjE u podršku SAD Ukrajini u slučaju pobede Donalda Trampa na predsedničkim izborima mučile su sve one kojima je cilj da se Kijev obrani od ruske agresije. Tramp je pobedio i tek treba videti u kom će smeru krenuti njegova politika, ali sva ta dešavanja zasenila su drugi važan odnos u tom, ionako komplikovanom, odnosu.
22. 11. 2024. u 09:14
RUSIJA POSTALA GLAVNI "IGRAČ" U EVROPI: Ovo se desilo prvi put od proleća 2022. godine
RUSIJA je u septembru prvi put od proleća 2022. postala glavni snabdevač gasom Evropske unije, prenosi RIA Novosti, pozivajući se na podatke Evrostata.
21. 11. 2024. u 11:32
SKANDAL TOKOM POSETE Snimak Makrona: "Oni su totalni kreteni", rekao posle povika da je "Francuska odgovorna za krvoproliće"
"ONI si potpuni kreteni", rekao je francuski predsednik Emanuel Makron o prelaznom telu i dodao da "nikada nisu smeli da ga smene".
22. 11. 2024. u 13:07 >> 13:17
Komentari (0)