POZORIŠNA KRITIKA: Preobražaj smisla
NAJPOZNATIJU i najdužu Kafkinu novelu, prevođenu i kao "Metamorfoza", o zlosrećnom Gregoru Samsi, koji se jednog jutra budi kao ogromni insekt, što preobražava ne samo njegov, nego i život njegove porodice, reditelj Marko Torlaković je adaptirao u istoimenu pozorišnu ispovest, zamenjujući originalni glavni lik sobom samim.

foto privatna arhiva
Marko Torlaković, vozač, jednog se jutra budi... Na sceni zatrpanoj ispreturanim kućnim predmetima, među kojima je i jedna toaletna šolja (scenograf i kostimograf Irena Somborac) odigrava se Markov život, o kome likovi (majka, sestra, otac, menadžerka/lutka) i neposredno pripovedaju. Pritom, Torlaković vlada prefinjenom scenskom ironijom, koja čini da se njegov lični život, ukršten sa Kafkinom pripovešću prirodno uvodi u dramski kontekst, samom tom dekonstrukcijom smisla.
Marko (igra ga Marko Pavlovski) spretno i dovoljno ekspresivno tumači muku egzistencije, još kao sina, obavezanog da vrati očeve dugove i da školuje muzikalnu sestru, a onda i u telu odvratnog insekta, otvarajući se samo lutki, Ženi u krznu (Sara Pavlović), otvorenog uma, da ga prihvati takvog kakav je.
Kafkine glavne motive za metaforu pretvaranja čoveka u bubu (najsličniju bubašvabi), kritiku usamljenosti, neprihvatanja drugosti, gađenje prema socijalnim razlikama i nemoći čoveka da se odupre korporativnom/kapitalističkom sistemu, Torlaković veoma umešno učitava u svoju ličnu priču na sceni. Majka (Iva Manojlović) i Otac (Stojša Oljačić) su ostali radikalna smetnja u Samsinom/Markovom životu, svojom uskogrudošću i nerazumevanjem novonastale situacije, novog života na koji nisu spremni. Sestra (Hristina Tatić) neuspešno pokušava da bude posrednik između brata/insekta i užasnutih roditelja.

Foto Nebojša Babić
Svi pomenuti likovi uverljivo i ekspresivno dočaravaju i sopstvenu karakternu transformaciju, uslovljenu bizarnom situacijom, u čemu je najuspešniji glavni lik.
Polako, sve prepreke Markovom novom životu, pa i porodica, postaju deo opšteg rusvaja na sceni, onako kako im se život, za njih neprihvatljiv, menja. Markovo pismo Ocu, koje Majka čita na kraju predstave na sceni, kruna je ove zanimljive predstave, koja ponavlja želju ne tako malog broja reditelja da, kroz scensku umetnost koju čine, neposredovano progovore o sebi samima, više nego što to dopušta prosto tumačenje tuđeg teksta.
U tom smislu, logično je pitanje, je li zaista neophodno dekonstruisati jedan od najbolje napisanih tekstova svetske literature za potrebe lične scenske ispovesti, umesto stvaranja sopstvenog predloška, dokumantarne drame po motivima koje autor odabere.
Mala scena "Jovan Ćirilov" JDP dopušta da publika izbliza prati preobražaje dramskih likova, što je najzanimljivija odlika teatra. Ovoga puta, ostaje utisak da su svi Torlakovićevi likovi, u funkciji detekcije njega samog, uspešno bili podeljene ličnosti, koliko im je pirandelovska igra dopuštala.
Najzad, bilo bi tačnije predstavljati ovaj scenski projekat kao Torlakovićev, a ne Kafkin autorski tekst.

NUKLEARNE SILE BILE NA IVICI RATA, A ONDA JE USLEDIO OBRT: "Ključan je bio poziv jednog čoveka"
U DRAMI koja je privukla pažnju svetske javnosti, američki predsednik Donald Tramp juče je na društvenim mrežama objavio da su Indija i Pakistan, nakon četiri dana žestokih sukoba duž granice, pristali na „potpuni i trenutni prekid vatre“.
11. 05. 2025. u 10:48

PANIKA U UKRAJINI: Da li je ovo znak da Putin sprema novi napad "orešnikom"?
RUSIJA će 12. i 13. maja privremeno zatvoriti vazdušni prostor iznad vojnog poligona i kompleksa za lansiranje raketa Kapustin Jar, prenosi ukrajinski odbrambeni portal Militarnyi 10. maja, navodeći mogućnost testiranja balističke rakete srednjeg dometa.
10. 05. 2025. u 12:06

BILI KAO BRAĆA TRIDESET GODINA: Dejo pocepao sliku s njim - nekadašnji reprezentativac otkrio razloge svađe
LEGENDARNI fudbaler Dejan Savićević pre nekoliko godina pocepao je fotografiju sa nekadašnjim saigračem i velikim prijateljem Brankom Brnovićem.
11. 05. 2025. u 10:29
Komentari (0)