PINGVIN I JAJE "NA METI" NASA: Američka svemirska agencija objavila slike dve galaksije koje je napravio teleskop DŽejms Veb

Predrag Stojković

13. 07. 2024. u 00:15

NASA je danas objavila nekoliko slika koje je napravio svemirski teleskop Džejms Veb i koje prikazuju dve galaksije, jednu sa nadimkom Pingvin, a drugu nazvanu Jaje.

ПИНГВИН И ЈАЈЕ НА МЕТИ НАСА: Америчка свемирска агенција објавила слике две галаксије које је направио телескоп Џејмс Веб

Foto Tanjug/AP

Teleskop, koji je lansiran 2021. i počeo da prikuplja podatke sledeće godine, preoblikovao je razumevanje ranog univerzuma dok je snimao zapanjujuće slike kosmosa, preneo je Rojters.

Dve galaksije na slikama nalaze se 326 miliona svetlosnih godina od Zemlje u sazvežđu Hidra.

-Vidimo dve galaksije, od kojih je svaka kolekcija milijardi zvezda. Galaksije su u procesu spajanja. To je uobičajen način na koji se galaksije poput naše razvijaju tokom vremena, da bi narasle iz malih galaksija, poput onih koje je Veb brzo pronašao nakon Velikog praska, u zrele galaksije poput našeg Mlečnog puta, rekla je Džejn Rigbi, viši naučnik u NASA.

Otkako je postao operativan, Veb je posmatrao galaksije koje vrve od zvezdi koje su se formirale u roku od nekoliko stotina miliona godina od Velikog praska, koji je označio početak univerzuma pre oko 13,8 milijardi godina.

Galaksije Pingvin i Jaje koje se mešaju zajedno su poznate kao Arp 142.

One su prikazane na slikama koje spaja izmaglica koja je mešavina zvezda i gasa usred njihovih usporenih pokreta.

Galaksija Pingvin, tako nazvana jer njen oblik iz perspektive teleskopa podseća na pticu koja ne leti, uključujući region nalik kljunu, formalno se zove NGC 2936.

To je galaksija spiralnog oblika, malo izobličena.

Galaksija Jaje, takođe, nazvana po svom obliku, formalno se zove NGC 2937.

To je kompaktna galaksija eliptičnog oblika.

Zajedno, one izgledaju kao da pingvin čuva svoje jaje.

Njihova interakcija, prema NASA, pokrenuta je pre 25 do 75 miliona godina, a očekuje se da će postati jedna galaksija za više stotina miliona godina.

(Tanjug)