ONI SU PRVI OBORILI AMERIČKE DRONOVE: Iran se razmeće svojim „smrtonosnim“ projektilima koji su oborili bespilotnu letelicu RQ-4 Global Hawk

P. Z. S. /eurasiantimes.com

21. 03. 2023. u 21:29

USRED stalnih izveštaja da bi Rusija mogla da naoruža Iran najsavremenijim naoružanjem, uključujući borbene avione Su-35, novinska agencija Sputnjik izvestila je da će datum isporuke i broj lovaca Flanker-E ostati poverljivi.

ОНИ СУ ПРВИ ОБОРИЛИ АМЕРИЧКЕ ДРОНОВЕ: Иран се размеће својим „смртоносним“ пројектилима који су оборили беспилотну летелицу RQ-4 Global Hawk

Foto vikipedija MojNews/Mohsen Ranginkaman


Pozivajući se na iransku misiju pri UN u Njujorku, Sputnjik je rekao da je nakon završetka iransko-iračkog rata 1988. Iran izrazio interesovanje za kupovinu borbenih aviona, a Rusija je bila voljan partner.

-Misija je dodala da su borbeni avioni Su-35 tehnički prihvatljivi za Iran, pa je nakon oktobra 2020. godine i ukidanja iranskih ograničenja na kupovinu konvencionalnog naoružanja (Rezolucija UN br. 2231), Iran završio procedure za nabavku, navela je ruska novinska agencija.

Iranska misija pri Ujedinjenim nacijama nije precizirala kada je dogovor tačno završen niti koliko će aviona Iran dobiti od Rusije jer „nikakvi detalji neće biti objavljeni jer su poverljivi“.


IRAN SE PRIPREMA ZA SUKOB

Ranije se pojavio video koji prikazuje iranske protivvazdušne sisteme Khordad-3 i Mersad kako izlaze iz onoga što je navodno podzemni tunel. Zanimljivo je da se najnoviji video pojavio ubrzo nakon što je Iran predstavio svoju potpuno novu podzemnu vazdušnu bazu u južnoj provinciji Hormozgan.

Za Khordad-3, ili ono što je takođe poznato kao PVO sistem Sevom Khordad, kaže se da liči na raketni sistem PVO ruske proizvodnje Buk M2EK, pošto oba sistema imaju sličan raspored, osim što iranski sistem umesto njih koristi samo tri rakete, od četiri koje koristi Buk M2EK.

Foto: Printscreen

Khordad-3 je opremljen radarom sa aktivnom faznom rešetkom, za koji se kaže da može da otkrije 100 ciljeva odjednom i da istovremeno gađa četiri cilja i da usmeri dve rakete na svaku metu.

Sistem navodno može da gađa ciljeve do dometa do 105 kilometara i visine do 30 kilometara.

Kordad-3 je poznat po tome što je 2019. godine oborio američku bespilotnu letelicu RQ-4 Global Hawk iznad Ormuskog moreuza, što je prvi put da je sistem protivvazdušne odbrane iranske proizvodnje uspeo da uspešno obori neprijateljsku metu.

Dok je raketni sistem Mersad namenjen protivvazdušnoj odbrani srednjeg dometa i srednje visine, on koristi rakete Šahin (Falcon) koje su reverzno projektovane, domaće nadograđene verzije američkih raketa zemlja-vazduh MIM-23 Hawk.

Prema izvorima iranskih medija, radar sistema Morsad je sposoban da otkrije cilj na udaljenosti od 150 kilometara, da ga zaključa sa udaljenosti od 80 kilometara i da ga aktivira na maksimalnoj udaljenosti od 45 kilometara.

Štaviše, iranski mediji tvrde da je radar dizajniran da detektuje pretnje koje se slabo uočavaju sa radarskim presekom (RCS) od oko 0,5 kvadratnih metara sa udaljenosti od 110 kilometara.

Kao što je ranije rečeno, najnoviji video dolazi ubrzo nakon što je Iran otkrio podzemnu bazu vazduhoplovnih snaga u južnom delu zemlje, koja nosi naziv „Orao 44“ (Eagle 44). Za ovaj objekat se kaže da je prva podzemna vazdušna instalacija te vrste za Iran.
Načelnik štaba iranskih oružanih snaga, general-major Mohamed Hosein Bakeri, rekao je da će ta lokacija biti među onima koji će se koristiti za odgovor na sve potencijalne napade Izraela.

-Svaki napad naših neprijatelja na Iran, uključujući Izrael, dovešće do odgovora naših brojnih vazduhoplovnih baza, uključujući Orao 44, rekao je u to vreme načelnik štaba iranskih oružanih snaga Mohamed Bageri za iransku zvaničnu novinsku agenciju IRNA.
Taktička vazdušna baza je dizajnirana za smeštaj i pripremu različitih misija, uključujući borbene avione, bombardere i bespilotne letelice (UAV). Prema IRNA-i, vazdušna baza bi bila dom borbenih aviona opremljenih krstarećim raketama dugog dometa.

Iran nije otkrio lokaciju baze, međutim, Njujork tajms je izvestio da se baza nalazi u planinskom području u južnoj iranskoj provinciji Hormozgan, oko 161 kilometar severno od ključnog Ormuškog moreuza.

U izveštaju Njujork tajmsa navodi se da se radovi na lokaciji traju od 2013. Međutim, nedavno je odlučeno da se podzemni objekat koristi kao vazdušna baza, uz napomenu da je izgradnja piste počela tek u maju 2021. godine.

Izveštaj Njujork tajmsa, koji je pregledao slike koje je objavio Iran i satelitske snimke lokacije, takođe je otkrio nekoliko naznaka da se baza priprema za dolazak borbenih aviona Su-35.

Šahrijar Hajdari, član Odbora za nacionalnu bezbednost iranskog parlamenta, potvrdio je u januaru da je Iran naručio 24 borbena aviona Su-35, koji će biti isporučeni u narednoj iranskoj godini, počevši od 21. marta.


SPREMNI ZA DOBRODOŠLICU BORBENIM AVIONIMA SU-35

Među tragovima da se Eagle 44 sprema kao baza za Su-35, prvi je viđen u promotivni video i fotografije koje je objavio Iran, na kojima se vidi poster sa siluetama borbenih aviona, na kojima postoji jedan koji se ističe jer se ne radi o nijednom avionu kojim trenutno upravlja Iran.

Ova silueta podseća na oblik ruskog naprednog aviona 4,5 generacije Su-35 koji će uskoro stići u Iran, kako je Hajdari tvrdio u januaru. Na posteru i u promotivnim video zapisima za bazu istaknuta je silueta koja podseća na Su-35. (Fars News).

Drugi trag je pronađen u satelitskim snimcima lokacije, koji pokazuju nešto što se čini da je maketa borbenog aviona serije Flanker.

Prema analizi Njujork Tajmsa, ova dva traga sugerišu da bi Iran mogao da koristi bar neke od aviona Su-35 koje će nabaviti u ovoj vazdušnoj bazi.

Takođe je važno napomenuti da je IRNA ranije izvestila da će Su-35 biti smešten u Taktičkoj vazdušnoj bazi (TAB) 8 Vazduhoplovnih snaga Islamske Republike Iran (IRIAF), koja se nalazi u gradu Isfahanu.

Analiza Njujork Tajmsa sugeriše da Eagle 44 još uvek prolazi kroz nadogradnju u pripremi za isporuku Su-35 jer je postojeći ulaz u tunel koji se vidi na video snimku možda preuzak da bi mogao da primi široke ruske avione. Međutim, satelitski snimci pokazuju još jedan tunel u izgradnji, možda za veće avione.

-Ovi (makete Su-35) se verovatno koriste za procenu dozvole za manevrisanje aviona kroz podzemni objekat i mogli bi da sugerišu da će biti smešteni ovde, rekao je Kris Bigers, bivši analitičar snimaka američke vlade, za Njujork Tajms.


SU-35 BI MOGLI PREDSTAVLjATI ZNAČAJAN IZAZOV

Nabavka borbenih aviona Su-35 ruske proizvodnje predstavljala bi značajnu nadogradnju iranskih vazdušnih borbenih sposobnosti, koje u ovom trenutku uglavnom čine američki FF-4 Phantom IIs, F-14 Tomcats, i F-5E/F Tiger II i njihove domaće duplirane verzije, od kojih su svi nasleđeni nakon Islamske revolucije 1979. i komplikovani su za održavanje.

Osim toga, Iran ima mali broj sovjetskih lovaca MiG-29 Fulkrum i bombardera Su-24, francuske Miraže F1 i izvoznu verziju Čengdu J-7 kineske proizvodnje pod nazivom F-7, koja je licencna verzija sovjetskog lovca MiG-21.

Foto: Shutterstock/Ilustracija

Su-35

Predstavljanje Su-35 će doneti neviđeno poboljšanje snage iranskog vazduhoplovstva, jer je to jedan od najsofisticiranijih lovaca koje proizvodi Rusija. Ono što je najvažnije, to će Iranu obezbediti sposobnost aviona 4,5 generacije, što bi moglo da predstavlja značajan izazov za planove Izraela za bilo kakav vojni napad na iranska nuklearna mesta.

Dok zapadni analitičari odbacuju izglede Su-35 u odnosu na izraelski F-35I Adirs, hvaleći njegovu stelt sposobnost i veoma napredne senzore koji nude izuzetnu svest o bojnom polju, Flanker ima neke od svojih jakih strana koje bi mogao da iskoristi da natera F-35 da beži iz iranskog vazdušnog prostora, kako je EurAsian Times naširoko pisao.

Foto Tanjug/AP


Iran takođe ima 3D VHF AESA 1L119 NEBO SVU radar ruske proizvodnje za rano upozorenje i uzbunu na avion F-35.

Stručnjaci su dugo tvrdili da VHF (vrlo visokofrekventni) radari ruske proizvodnje predstavljaju značajnu pretnju za stelt ili veoma niske uočljive (VLO) ciljeve kao što su avioni američke proizvodnje F-35.

Radari VHF opsega obično rade na talasnim dužinama od jednog do tri metra. Poznato je da se elektromagnetno zračenje raspršuje od tela manjih od njihove talasne dužine. Ovaj fenomen se naziva Rejlejevo rasejanje.

Kritičari F-35 ističu da će nos aviona, ulazna mlaznica i spojevi između trupa i krila predstavljati centar rasejanja Relijevog režima, jer su manji od opsega od dva metra koji favorizuju ruski dizajneri VHF radara.

Međutim, zbog svoje relativno duge talasne dužine, VHF radarima obično nedostaje dovoljno preciznosti da navedu projektil do cilja. Ruski dizajneri imaju za cilj da obezbede dovoljnu preciznost u VHF radaru da ukažu na opštu blizinu niskih RCS ciljeva.
Zbog toga, NEBO SVU VHF opsega može upravljati radarom Irbis-E na Su-35, omogućavajući užu pretragu i, samim tim, veći domet detekcije, kao što je ranije rečeno.
Prema rečima stručnjaka, NEBO SVU može da otkrije F-35 sa približno 152 kilometra, što je značajna udaljenost.

BONUS VIDEO - BORBE U BLIZINI SVATOVA I KREMENAJE: Ruski vojnici koriste sisteme "Grad" i haubice "Msta-S"

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (1)

OSIGURAJMO VAŠ USPEH ZAJEDNO!