SRPSKI STRUČNJAK "KRIV" ZA KINESKI USPEH U OTKRIVANJU F-22 LOVACA: Peking koristi “revolucionarne radare” i sistem BeiDou satelita

Предраг Стојковић
Predrag Stojković

18. 10. 2024. u 21:00

KINESKI naučnici su navodno razvili novu radarsku tehnologiju koja može da prati i detektuje F-22 Reptor američkog vazduhoplovstva, jedan od najnaprednijih stelt borbenih aviona na svetu. SRPSKI STRUČNjAK "KRIV" ZA KINESKI USPEH U OTKRIVANjU F-22 LOVACA

СРПСКИ СТРУЧЊАК КРИВ ЗА КИНЕСКИ УСПЕХ У ОТКРИВАЊУ Ф-22 ЛОВАЦА: Пекинг користи “револуционарне радаре” и систем BeiDou сателита

Foto: Printskrin/.euronews.com.video

Ova inovacija navodno koristi signale kineskog navigacionog satelitskog sistema BeiDou, prenose kineski mediji.

Nova radarska metoda je opisana kao isplativo rešenje koje se oslanja na jednostavnu prijemnu antenu. Ovo olakšava postavljanje na različitim lokacijama.

Za razliku od tradicionalnih radara, ovaj sistem ne emituje signale, što značajno smanjuje rizik od otkrivanja sopstvene lokacije – što je suštinska prednost tokom vojnih operacija, tvrdi se u izveštaju SCMP-a.

Ovaj proboj je detaljno opisan u recenziranom radu objavljenom u časopisu Nacionalnog univerziteta za odbrambenu tehnologiju. U njemu je istraživački tim koristio F-22 Reptor kao hipotetičku metu za demonstraciju sposobnosti radara.

Uz upotrebu BeiDou signala, radar može otkriti obrasce prelamanja uzrokovane stelt avionima. Ovi obrasci stvaraju jedinstvene odjeke, omogućavajući naučnicima da procene tip i lokaciju aviona.

Foto Tanjug/AP/South Korea Defense Ministry

BeiDou, kineski globalni satelitski sistem za navigaciju, ima skoro dvostruko veći broj satelita od GPS-a u SAD-u, pružajući snažnu globalnu pokrivenost.

Istraživači opisuju signale sistema kao stabilne, kontinuirane i precizne, što ga čini pogodnim za osvetljavanje malih ciljeva ili ciljeva koje je teško detektovati. Ova funkcija je posebno korisna u identifikaciji stelt aviona, koji su dizajnirani da minimiziraju radarske potpise.

Međutim, naučnici priznaju izazove u korišćenju ovih signala za detekciju. Signali koje prelamaju prikriveni avioni često su slabi dok stignu do zemlje, a mogu biti dodatno zaklonjeni refleksijama od zgrada, drveća i drugih objekata u životnoj sredini, stvarajući smetnje.

Da bi se rešile ove komplikacije, prethodni pasivni radarski sistemi su zahtevali složene dvokanalne strukture za prijem kojima je bila potrebna referentna antena usmerena direktno na satelit. Ovaj tradicionalni pristup je radarskim sistemima dodao i cenu i složenost.

Nasuprot tome, novi dizajn radara koji je predložio kineski tim uvodi novu metodu „slepe detekcije“, koja radi sa jednom antenom za prijem.

Ovo eliminiše potrebu za referentnim signalom, značajno smanjujući i troškove hardvera i računarske zahteve. Pojednostavljena struktura takođe čini sistem lakšim za primenu i otpornijim na neprijateljsko ometanje, povećavajući njegovu pouzdanost u ratnom scenariju.


KINESKA NOVA RADARSKA TEHNOLOGIJA

Ako su kineske tvrdnje tačne, pojava ove nove radarske tehnologije mogla bi značajno uticati na efikasnost stelt lovaca.

Poznat po svojoj sposobnosti da izbegne neprijateljski radar i protivvazdušnu odbranu, F-22 se u velikoj meri oslanja na svoje stelt sposobnosti da bi gađao kopnene i vazdušne ciljeve.

Predviđene metrike performansi kineskih istraživača takođe ukazuju da bi nova radarska tehnologija mogla da se koristi za otkrivanje drugih stelt aviona, uključujući F-35.

Foto: Profimedia/Ilustracija

Odbrambeni analitičar iz Mičigena Peter Suciu objasnio je da stelt tehnologija ne čini letelicu nevidljivom za radar, nego je namenjena da odloži otkrivanje i praćenje.
Stoga, ostaje moguće da kineski radarski sistemi prate F-22 Reptor pod određenim uslovima. Važno je uzeti u obzir operativni kontekst F-22, kao što je da li je na letu sa dodatnim rezervoarima za gorivo ili da li je F-35 napunjen ubojnim sredstvima koja premašuju njegov unutrašnji kapacitet ležišta za bombe.

U međuvremenu, ovaj navodni radarski prodor pripisuje se jedinstvenom algoritmu koji je 1991. osmislio Goran Živanović, informatičar u Beogradu, glavnom gradu bivše Jugoslavije.

Živanović je osmislio inovativnu metodu za detekciju skrivenih cikličnih frekvencija u elektromagnetnim signalima. Međutim, nakon objavljivanja svog rada, naizgled je nestao iz akademske zajednice, što se poklopilo sa raspadom Jugoslavije godinu dana kasnije.

Njegov značajan doprinos ostao je uglavnom neprimećen, a poslednjih 15 godina nijedan zapadni naučnik nije citirao njegovo istraživanje, ostavljajući njegova revolucionarna otkrića obavijena velom mraka.

Prema izveštaju SCMP-a, za razliku od svoje nejasnoće na Zapadu, ideja Gorana Živanovića je stekla značajno poštovanje i primenu u Kini, posebno u oblastima kao što su radar, komunikacija i sonarna tehnologija.

Nadovezujući se na Živanovićev temeljni algoritam, kineski istraživački tim je napravio velika poboljšanja, prilagođavajući ga za otkrivanje skrivenih signala ciljeva.
U seriji simulacionih testova, unapređeni algoritam je pokazao efikasnost uspešnim uočavanjem udaljenosti, pravca i brzine tri stelt mete usred radio buke.

Ovaj napredak ne samo da pokazuje potencijal algoritma, već i naglašava svoju ulogu u jačanju sposobnosti Kine u praćenju naprednih vojnih sredstava, unapređujući strateške ciljeve nacije u oblasti odbrambene tehnologije.

Foto printskrin Youtube/Kanal13

KINESKE TVRDNjE O TEHNOLOGIJI OTKRIVANjA STEALT LETELICA

Razvoj označava još jedan korak u naporima Kine da unapredi svoju vojnu tehnologiju, posebno u rešavanju izazova koji predstavljaju stelt avioni poput F-22, koji su poznati po svojoj sposobnosti da izbegnu otkrivanje radara.

Ova najnovija tvrdnja je samo jedna u nizu tvrdnji Pekinga o svom napretku u anti-stelt tehnologiji.

Ranije ove godine, u aprilu, kineski istraživači povezani sa vazdušnim snagama zemlje tvrdili su da su razvili radarski sistem sposoban da otkrije stelt avione, uključujući F-22.

U septembru su se pojavile nove tvrdnje da bi Peking mogao pratiti stelt mlaznjake koristeći Starlink satelite Ilona Maska. Istog meseca, kineski naučnici su najavili razvoj radara sposobnog da detektuje dugotalasne signale koje reflektuje jonosfera, potencijalno povećavajući sposobnost uočavanja F-22.

U 2022, izveštaji su ukazivali da su kineski inženjeri stvorili kompaktni infracrveni sistem za pretragu i praćenje (IRST) koji je sposoban da identifikuje toplotni potpis letelica velike brzine sa značajnih udaljenosti. IRST tehnologija je od suštinskog značaja za otkrivanje stelt aviona, kako izveštava EurAsian Times.

Interes Kine za praćenje stelt aviona nije nov. Još 2016. godine, kineski državni mediji su tvrdili da je Narodnooslobodilačka armija (PLA) uspešno nadgledala američke F-22 Reptore iznad Istočnog kineskog mora.

Pored toga, neki kineski komercijalni sateliti pokretani veštačkom inteligencijom navodno su pratili avione F-22 kroz oblake.

Ovaj razvoj događaja naglašava zabrinutost Kine zbog pretnje koju predstavljaju američki stelt lovci. Studije kineske vojske eksplicitno su istakle F-22 i F-35 kao „značajne“ rizike u regionima kao što su Južno kinesko more i Tajvanski moreuz.

Uprkos tvrdnjama Kine u vezi sa njenim napretkom u otkrivanju stelt aviona, nijedna od ovih tvrdnji nije nezavisno potvrđena. Vojni stručnjaci i analitičari, oni koje je konsultovao EurAsian Times, često su izražavali sumnje u izvodljivost i praktičnost takvih tehnologija.

Oni postavljaju pitanje da li su ovi razvoji zasnovani na stvarnosti ili su samo teorijski koncepti koji tek treba da se dokažu u scenarijima iz stvarnog sveta.

Neki stručnjaci sugerišu da bi kineske tvrdnje mogle biti preuveličane, potencijalno služeći kao strateški narativ koji ima za cilj projektovanje tehnološke superiornosti, a ne odražava istinski napredak u vojnim sposobnostima.

eurasiantimes.com/ Ašiš Dangval

BONUS VIDEO - RUSIJA LANSIRALA RAKETU: Pogledajte trenutak lansiranja

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (1)

KAKVA BOMBA U BANJALUCI! Borac doveo najveću ikonu bosanskohercegovačkog fudbala