"NOVOSTI" NA LICU MESTA: "Soko" će dogodine tutnjati i Suboticom

J. LEMAJIĆ

11. 06. 2023. u 10:15 >> 10:14

KADA je 1869. godine prvi voz stigao u Suboticu, tadašnju varoš na samom obodu Austrougarske monarhije, pisak lokomotive doneo je duh Evrope, ubrzao industrijski razvoj, Palić pretvorio u mondensko izletište, a građane približio Somboru i Segedinu.

НОВОСТИ НА ЛИЦУ МЕСТА: Соко ће догодине тутњати и Суботицом

Foto: Subotica.com

Tada je i izgrađena železnička stanica, jedna od retkih u našoj zemlji smeštena bezmalo u centru grada, te je dolazak vozom u Suboticu za mnoge poseban doživljaj, jer se odmah po izlasku otvara pogled na neka od secesijskih zdanja.

Pruga koja je tada izgrađena "prepolovila" je grad na istočni i zapadni deo. Kao što su pre vek i po Subotičani pratili izgradnju pruge i radovali se svakom ugrađenom šrafu i postavljenom pragu, tako i danas građani svakodnevno prolaze pored radova na brzoj pruzi Novi Sad-Subotica i nestrpljivo čekaju da protutnji "Soko".

Foto: Subotica.com

Subotički železnički čvor je izuzetno komplikovan, ne samo zbog položaja, značaja i veličine, već i što rekonstrukcija mora da teče uz nesmetano odvijanje teretnog i putničkog saobraćaja iz pravca Segedina prema Somboru i Senti.

Zbog postavljanja brze pruge u Subotici, potrebno je izgraditi šest podvožnjaka, od kojih je jedan kod "Patrije", najfrekvetnije gradske raskrsnice koja vodi ka Paliću. Radovi su
počeli 1. maja, kada je za saobraćaj zatvorena jedna traka, a od 1. jula saobraćaj na ovoj deonici biće potpuno obustavljen dok će pešaci ulicu prelaziti preko montirane pasarele. To će neminovno dovesti do većih saobraćajnih gužvi između Palića, Radanovca, Teslinog naselja, Kertvaroša sa jedne i centra grada, Prozivke, Radijalca, Aleksandrova, pa dalje Malog Bajmoka sa druge strane. Reč je o velikim i gusto naseljenim gradskim naseljima.

- Od šest podvožnjaka koji se rade na teritoriji Subotice, pet je u završnoj fazi. Mi nećemo zatvoriti podvožnjak u Maksima Gorkog, pre nego što pustimo u rad onaj u Bajnatskoj ulici, da bi ljudi imali alternativu. Tu su i Majšanski most i Lošinjska ulica, odnosno napravljen je detaljan plan kako će grad funkcionisati - najavio je Goran Vesić, ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture. - Građani su svedoci ovih radova i nemoguće je da ih ne osete. Svaki radovi na neki način izazivaju nelagodu, menjaju se uobičajene navike, ali molim građane za strpljenje jer će krajem 2024. godine Subotica biti na brzoj pruzi i ponovo će postati grad koji se razvija zbog pruge.

Reč je o velikim građevinskim projektima koji zadiru u samo gradsko tkivo. Ministarstvo je obezbedilo dodatna sredstva za tri projekta koja je grad smatrao važnim zbog povezivanja istočne i zapadne strane grada. To je izmeštanje gasovoda na trasi kod fabrike "Pionir", gde se takođe gradi podvožnjak, kao i izgradnja kružnog toka koji će ga povezati sa Lošinjskom ulicom i Senćanskim putem, čime će se stvoriti mogućnost da se izmesti teretni saobraćaj iz grada. Kako će se u okviru ovog projekta obnavljati Majšanski most, koji takođe prelazi preko pruge, obezbeđen je novac za izgradnju kružnog toka na raskrsnici sa ulicom Jovana Mikića, gde se i sada svakodnevno stvaraju gužve.

Železnički saobraćaj između Novog Sada i Subotice obustavljen je 7. aprila prošle godine, a kada ova, treća i poslednja deonica bude završena, međunarodni putnički vozovi ovu relaciju prelaziće za 42 minuta. Dužina trase je oko 108 kilometara, a vrednost radova je 1,16 milijardi dolara. Projekat izgradnje pruge za velike brzine obuhvata trasu dvokolosečne pruge i stanice sa objektima, rekonstrukciju i modernizaciju železničkih čvorova Novi Sad, Vrbas i Subotica, denivelaciju ukrštanja pruge sa drumskim i pešačko-biciklističkim stazama, kao i ugradnju elektrotehničke infrastrukture koja omogućava bezbedno odvijanje saobraćaja projektovanim brzinama, kao i uvođenje evropskog sistema upravljanja železničkim saobraćajem.

Na ovoj deonici predviđena je i rekonstrukcija devet železničkih stanica - Novi Sad, Sajlovo, Kisač, Stepanovićevo, Zmajevo, Bačka Topola, Žednik, Naumovićevo i Subotica, ali i gradnja tri nove sa staničnim kapacitetima u Rumenki, Vrbasu i Lovćencu.

Stanice zadržavaju stari sjaj

I DOK se stare pruge koje su prevazišle svoj vek eksploatacije zamenjuju novim, po pitanju železničkih stanica duž pruge situacija je obrnuta: njihovo stanje vraća se u prošlost, kako bi sačuvale izgled iz vremena kada su građene. Pod nadležnošću Međuopštinskog zavoda za zaštitu spomenika kulture u Subotici je rekonstrukcija četiri zaštićene železničke stanice: u Naumovićevu, Bačkoj Topoli, Novom Žedniku i Subotici. Stanica u Bačkoj Topoli je pod prethodnom zaštitom kao jedan od tipskih objekata iz 19. veka. Stanica u Naumovićevu je građena je 1910. u stilu geometrizovane, poznije varijante secesije. Posebno se lepotom ističe i stanica u Novom Žedniku, koja je podignuta 1942. godine u stilu secesije, mladog Karolja Koša, spolja sa izrezbarenom drvenom oblogom, a iznutra sa sačuvanom podnom oblogom i kasetiranim plafonom. Stanica u Subotici dobiće novu nadstrešnicu prema staničnom trgu koji će biti uređen. Biće sačuvan zidić sa ćupom i slavinom, ostatak nekadašnje čarde, koji će biti uklopljen u novi trg. Biće sačuvan i vodotoranj koji se nalazi u sklopu subotičke železničke stanice, kao i okrugla tehnička kućica

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
pogledaj sve

Komentari (3)

ODRŽIVA ARHITEKTURA: Važnost energetske efikasnosti