NA SNIŽENJU CENA VIŠA: Trgovci opet varaju potrošače - kozmetiku na akciji prodaju skuplje nego redovno

B. Ca.

03. 03. 2022. u 16:00

TOBOŽNjI popust na kozmetiku u jednom trgovinskom lancu izazvao je poslednjih dana burne polemike na društvenim mrežama.

НА СНИЖЕЊУ ЦЕНА ВИША: Трговци опет варају потрошаче - козметику на акцији продају скупље него редовно

Foto M. Anđela

Umesto da cena kreme na akciji bude niža od prethodne, "snižena" čak za nekoliko desetina dinara premašuje prethodnu, punu. Udruženja za zaštitu potrošača nisu iznenađena takvim postupkom trgovaca i kažu da je to samo jedan od načina na koji se krši Zakon o trgovini.

Sudeći po novom slučaju lažnih akcija i popusta, potrošači moraju da otvore četvore oči i doslovno vode evidenciju o cenama u trgovinama da ne bi bili nasamareni. Inače, moglo bi da im se dogodi da kozmetiku na akcijskom popustu plate skuplje nego po regularnoj ceni.

- Takav postupak, ako nije slučajan, predstavlja očiglednu obmanu potrošača - kaže Mladen Alfirović iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije.

- Ako se ponavlja više puta, radi se o nepoštenoj poslovnoj praksi, koju tamo gde ima konkurencije, kupci kazne tako što tom trgovcu okrenu leđa i ne kupuju kod njega. Takav prodajni podsticaj nije u skladu ni sa pravilima ni sa zakonom. Kod nas je problem sa nedostatkom konkurencije posebna priča.

Kako Alfirović kaže, u praksi su imali još niz sličnih prevara na koje su kupci širom zemlje ukazivali. Česta metoda je da se samo precrta stara cena, a isti brojevi prepišu i označe kao nova na popustu. Ovde se igra na kartu kupčeve nepažnje.

- Tipična situacija je i kada neposredno pre akcije koju će da uvedu, prodavci podignu cene proizvoda, a onda ih kobajagi snize. Zapravo takva "jeftinija" roba košta kao u većini trgovina - kaže Alfirović.

- Uobičjena je i varijanata da jedna cifra stoji na rafu, a drugu naplate na kasi, a ako mušterija primeti, samo se izvine i kažu da je u pitanju greška i da nisu stigli da promene cenu. Po novom Zakonu o trgovini, to je zabranjena, nepoštena trgovačka praksa i takav slučaj može da se prijavi tržišnoj inspekciji. Takođe, potrošač ima pravo da zahteva da mu se proda proizvod po ceni koja je na rafu.

Ukoliko se ovakva situacija prijavi tržišnoj inspekciji, trgovac bi mogao da plati kaznu od 300.000 do 2.000.000 dinara. Kako naš sagovornik kaže, tržišna inspekcija bi, osim po prijavama kupaca, trebalo da radi i redovne kontrole. Prema novom zakonu, za trgovačke prekršaje mogu da se izdaju prekršajni nalozi na licu mesta i naplaćuju kazne, umesto ranijih dugih suđenja.

- Očekujemo da uskoro počne primena tih odredaba zakona, pa da se i mnoge sada loše situacije na tržištu dovedu u red - zaključuje Alfirović.

- Ispada da naši kupci moraju da budu policajci koji zagledaju u svaku cenu, obilaze prodavnice i porede. Umesto toga, trebalo bi da idu bezbrižno u kupovinu, znajući da će svaki takav nezakonit i nefer gest biti kažnjen.

PETINA ROBE MORA BITI SNIŽENA

ČESTO se dešava da se upadljivom reklamom na izlogu radnje kupci mame sniženjem od 20 do 70 ili ča 80 odsto. A kada kupac uđe u radnju, na rafovima gotovo ništa ne može da pronađe sa najvećim sniženjem. Kako Alfirović kaže, petina robe mora da bude i po tom najvećem sniženju. Prodavci verovatno i ovoga puta idu na to da nijedan kupac neće prebrojavati proizvode tražeći da li je baš 20 odsto robe sniženo 80 procenata.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
pogledaj sve

Komentari (2)

ODRŽIVA ARHITEKTURA: Važnost energetske efikasnosti