TRAJNOST KOSOVSKOG ZAVETA: Knjiga istoričara dr Miloša Timotijevića "Mitovi novije srpske istorije"

Boris Subašić

20. 07. 2022. u 20:00

TVRDNjU da su Srbi svetosavski narod treba shvatiti kao istorijsku činjenicu, jer su posle njegovog sklapanja "zaveta" odnosno saveza sa Bogom masovno primili hrišćanstvo i stekli snažnu svest o posebnosti, ukazuje istoričar dr Miloš Timotijević u novoj knjizi "Mitovi novije srpske istorije" u izdanju kuće "Katena mundi".

ТРАЈНОСТ КОСОВСКОГ ЗАВЕТА: Књига историчара др Милоша Тимотијевића Митови новије српске историје

Foto B. Subašić

Pričom o "deci Svetog Save" on započinje niz od devet studija koje se bave kulturom sećanja. Javno obeležavanje istorijskih događaja i ličnosti je u Srbiji bilo izuzetno osetljivo pitanje u 19. u 20. veku, pa Timotijevićevi naučni radovi, zanimljivo i dinamično pisani povremeno podsećaju na Domanovićeve satire.

To je možda najuočljivije u priči kako je vlast u 19. i 20. veku obeležavala Boj na Ljubiću, ključnu bitku Drugog srpskog ustanka koji je doneo nezavisnost Srbiji, što je postalo nevažno u Jugoslaviji, koju je Srbija stvorila. Simbolična je i sudbina spomenika tragičnom heroju boja Tanasku Rajiću, na čije se postavljanje na vrhu Ljubića čeka od 19. veka.

Foto B. Subašić

Knjiga počinje izuzetnom studijom "Deca Svetog Save: poreklo i smisao zavetne zajednice kod Srba" koje se bavi pitanjem zašto u narodnoj svesti istorija, sve do 18. veka i pojave moderne nauke, počinje tek od Nemanje i Save, iako istorijski izvori Srbe pominju mnogo ranije. Oko ovog intrigantnog pitanja stvoreno je mnogo teorija zavera koje "objašnjavaju" kako su "bečki i berlinski istoričari" sakrili drevnu srpsku istoriju čak i iz nacionalnog predanja. Dr Timotijević utemeljeno objašnjava zbog čega je sam narod odbrao Savino vreme kao početak istorije, ali i dva toka svesti o prošlosti: tradicionalni "zavetni" koji je osnova morala i identiteta i suprotstavljeni koji je lažno naučni, jer se ne bavi ni istraživanjem ni činjenicama, već prezire "nazadne" srpske mitove i menja ih "naprednim" tuđim mitskim predstavama o Srbima. Posledice su tragične, jer je celokupna ljudska civilizacija nastala na kultu predaka i mitovima, na kojima se temelji običajno pravo i moral. Iskustvo je pokazalo da brisanje i zloupotreba mitova dovode do kulturne amnezije i dezorijentisanosti i na kraju do nestanka tradicionalnih naroda i civilizacija.

Zločinci i mučenici

STUDIJA o sokolima i jugoslovenstvu otkriva da su Hrvati napustili zajednički slovenski pokret, jer im je Vatikan stvorio paralelnu katoličko-sportsku organizaciju "križari", čije ime su docnije ponele najekstremnije ustaše. Izuzetno je zanimljivo istraživanje kako je antihrišćanski komunizam stvarao svoje heroje kopirajući hrišćanske likove mučenika za veru i na kraju sam postao religija sa "božanstvom" Brozom. Prikazan je i razvoj starog mita o zakopanom blagu Zapadne Srbije na koji su se nadovezale nove legende o opljačkanom srebru iz Užičke republike i "četničkom zlatu".

- Da bi opstala u dužem periodu etnička zajednica treba da poseduje kolektivno vlastito ime, mit o zajedničkim precima, zajednička istorijska sećanja, jedan ili više elemenata zajedničke kulture, povezanost sa određenom "domovinom", osećanje solidarnosti kod značajnih delova populacije. Takav kulturno-simbolički sadržaj u dužoj perspektivi stvara srodnost među ljudima, bez obzira na njihovo starije poreklo, jer ih ujedinjuju konstitutivni mitovi. Jedan narod može da apsorbuje druge ljudske zajednice, ali i da se pocepa. Kada su u pitanju Srbi, prisutna su oba procesa - kaže dr Timotijević.

On ukazuje da je posle primanja hrišćanstva od Rimskog carstva svaki narod bio uključivan u "zajednicu izabranih". Srbi, kod kojih je veoma izražena svest o osobenosti, ovu veru su prigrlili kao svoju tek kada je "naš čovek" Sava izborio samostalnu srpsku crkvu i otišao u Svetu zemlju da lično sklopi savez sa Bogom u ime srpskog naroda, čime ga je učinio "savršenim" i "novim Izrailjem". Taj trenutak je u predanju postao nulta tačka istorije.

- Smisao koncepta izabranog naroda kod Srba, odnosno "zavetne zajednice", ideje koja je kasnije postala poznata kao "kosovski zavet", znači održavanje identiteta naroda jer to omogućava uključivanje istorije srpskog društva u Božiji plan spasenja. Po tom shvatanju, Srbe kao "zavetnu zajednicu" oblikuje saosećanje istorijske svesti i kontinuiteta od Svetog Save do savremenih dana i ubuduće, do drugog dolaska Hristovog. Prihvatanje takve zajednice znači i saosećanje sa zaslugama i krivicom predaka, zatim i spremnost na žrtvu kao oblik nadvladavanja smrti. Čovek u naciji svojom voljom čuva zajednicu kroz svoja dela, žrtve, podvige i samosaznanja. Žrtvom datom za zajednicu ne gubi se ništa. Ona se prikazuje kao oblik prevazlaženja individualnosti i potvrđivanja ličnosti osećajem prisustva istorijske zajednice u sebi, uslovom njenog opstanka u vremenu, jer je u pitanju solidarnost i kontinuitet među generacijama, umrlim, živim i budućim - objašnjava dr Timotijević.

Kolektivni identitet

Koncept "Zaveta" (naročito Kosovski zavet) nikako ne opstaje u kolektivnoj svesti samo kao deo preživele tradicije. U pitanju je snažan konstitutivni mit koji se neprekidno obnavlja ("semantička konstanta"), definišući odnos svakog pojedinca spram vrednosti zajednice kojoj pripada. Takva samoodređujuća matrica može se registrovati kroz svakodnevno-egzistencijalnu i opšteistorijsku realnost kolektivnog identiteta Srba.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

UČINIĆEMO SVE DA SE KAO ZEMLJA UZDIGNEMO POSLE OVOG UŽASA Vučić položio cveće u školi Vladislav Ribnikar (FOTO)