OTKRIĆE SATELITA NASA ZBUNJUJE NAUČNIKE: Strukuture u obliku dva slova otkrivene u atmosferi

Predrag Stojković

04. 08. 2024. u 23:00

SATELIT američke agencije NASA, koji deo misije „GOLD“, otkrio je neočekivane strukture u obliku slova X i C u jonosferi koje naučnici za sada ne mogu da objasne.

ОТКРИЋЕ САТЕЛИТА НАСА ЗБУЊУЈЕ НАУЧНИКЕ: Струкутуре у облику два слова откривене у атмосфери

Foto Pixabay free images

Podaci dobijeni zahvaljujući toj misiji pokazali su koliko je atmosfera Zemlje kompleksna, kao i da je više podložna promenama nego što se očekuje, pa čak i kada se ne zna jasan razlog ovih struktura u jonosferi, izjavio je za Si-En-En Džefri Klenzing, istraživač iz Centra za svemirski let Godar pri NASA.

-Pretpostavljam da se to uvek dešavalo. Problem je što nismo uvek imali dovoljno podataka da vidimo da se dešava, rekao je on.

Jonosfera, deo Zemljine atmosfere gde je količina jona nastalih uglavnom delovanjem sunčeve radijacije, nije uvek gladak sloj gasa, već se konstantno menja. Postaje naelektrisana kada je sunčevi zraci pogode.

Misija „GOLD“ prati jonosferu od januara 2018. Najčistije znake ovih strukture u obliku slova X i C primećene su 2019, 2020. i 2021.

-Misija je prva koja je nedvosmisleno primetila ove oblike. Oni otkrivaju da jonosfera može biti veoma dinamična u trenucima kada se prikazuju neočekivane strukture. Takođe, to pokazuje da vreme u nižim delovim atmosfere mogu da imaju ogroman uticaj na jonosferu, rekao je Fazlul Laskar, glavni autor studije.

Podaci da se strukture u obliku slova X formiraju tokom mirnih geomagnetnih perioda, a ne tokom solarnih oluja ili oluja na Zemlji, govori naučnicima da je za njihovo formiranje odgovoran neki drugi mehanizam, dodao je Laskar.

Kompjuterski modeli ukazuju na to da je moguće da promene u donjim delovima atmosfere vuku plazmu nadole, navodi se u studiji objavljenoj u „Journal of Geophysical Research: Space Physics“.

Osim toga, nastanak mehura plazme u obliku slova C mogao bi da se objasni drugim faktorima. Tipično je da ti mehuri budu dugi i ravni, jer nastaju u okviru linija magnetnog polja. Ali su neki od njih zakrivljeni, pa izgledaju kao slovo C i naučnici misle da je to zbog uticaja vetra.

(sputnikportal.rs)