I ZNOJ BANAĆANA U TEMELJIMA STADIONA: Arhitekta iz Zrenjanina Miodrag Mošorinski (83) učestvovao u izgradnji brojnih građevina
AKTUELNO fudbalsko Evropsko prvenstvo u Nemačkoj podsetilo nas je na činjenicu koju je do sada malo ko u Srbiji znao da su srpski stručnjaci, arhitekte, građevinski inženjeri, ali i radnici, značajno doprineli izgradnji minhenske "Alijanc arene".

Foto: Privatna arhiva
- Mada odavno uživam u penzionerskim danima, pomislio sam da je red da se i to zna, mi iz Zrenjanina učestvovali smo u izgradnji ove velelepne moderne građevine, u posao smo kao Građevinsko--industrijski kombinat (GIK) Banat, ušli 2003. i okončali ga 2005. godine - započinje priču Miodrag Mošorinski, stručnjak koji je osim u Nemačkoj, radio i u Iraku, Kuvajtu, Jordanu, Tanzaniji...

Foto: Privatna arhiva
- Konkretno, radili smo na projektovanju i izgradnji garaže ispod stadiona za 9.800 vozila, i ugradili 250.000 kvadrata ploča - nastavlja Mošorinski, prisećajući se da su tada popularni "gikovci", građevinari iz Banata, posao u Minhenu počeli u avgustu 2003. godine.
- Poslednja lopata betona stavljena je bukvalno samo petnaestak minuta pre nego što je sudijska pištaljka označila početak utakmice između domaćeg Bajerna i ekipe Nirnberga, na otvaranju "Alijanc arene".
Obavezne šetnje uz obalu
ŠETAO je dugo sa svojim saradnicima i prijateljima, kolegama arhitektama i inženjerima, pričao o dnevnim tekućim eventualnim problemima i najboljim rešenjima, dok je mesecima bio odsutan iz svog grada i odvojen od porodice, ali zato danas uživa u društvu svoje supruge i sinova i nema dana da pored Begeja ne napravi bar nekoliko hiljada koraka.
Fudbalski hram i kuća u kojoj obitavaju fudbaleri Bajerna, kako tvrdi Miodrag Mošorinski, jedan je od najfunkcionalnijih fudbalskih stadiona na svetu, koji originalnošću idejnih projektantskih rešenja, ni posle dve decenije postojanja nije zastareo i smatra se modernom sportskom građevinom.

Foto: Privatna arhiva
- Ta garaža koju smo izgradili, veoma je bitna i ustvari je prilaz stadionu preko njene zadnje ploče, a do arene se još može doći autostradom ili gradskom železnicom - dodaje vitalni arhitekta iz grada na obalama Begeja, uz napomenu da je u špicu građevinskih radova u Minhenu, bilo 130 radnika GIK Banata iz Zrenjanina.
Nestao laptop sa snimcima
OČAJAN je bio Miodrag Mošorinski kada mu je nestao laptop i u njemu brojne fotografije sa minhenske akcije izgradnje "Alijanc arene", koje bi dodatno uveličale ovu priču.
- Radili smo finese, ispravke grubih građevinskih radova i zbog toga bili izuzetno cenjeni od Nemaca, naših domaćina, koji su bili zadivljeni činjenicom sada poštujemo rokove i da nismo kasnili ni tren sa izvođenjem dogovorenih poslova - dodaje stručnjak, koji iako u devetoj deceniji života, pomno prati sve najsavremenije svetske trendove u građevinarstvu i arhitekturi i dragocenim savetima pomaže mlađim kolegama kada mu se obrate za pomoć.
Međutim, nije sve išlo glatko što se tiče angažmana naših građevinara. Našoj zemlji u tom trenutku još nisu u potpunosti skinute sankcije, pa je nastao problem sa birokratijom.
Dugo nisu znali za garažu
VLADA uverenje da su Nemci disciplinovan narod, pa se većina njih pridržava saveta da se na fudbalske utakmice dolazi gradskom železnicom. Međutim, žitelji Minhena dugo nisu znali da se ispod samog terena nalazi velika garaža za skoro deset hiljada vozila, jer se ona, jednostavno, ne vidi na prilazima stadionu.
- To je jednostavno bilo jače od svake naše želje da profesionalno izvršavamo ugovorene obaveze, stigla je naredba i zbog tadašnjih sankcija morali smo nazad u Srbiju. Nemci su nakon dve nedelje shvatili da moraju da nas vrate, izdejstvovali su specijalne radne dozvole i mi smo ponovo bili na gradilištu "Alijanc arene" - seća se, kao da je juče bilo, Miodrag.

Foto: Privatna arhiva
Uz suprugu Dušanku Koku Mošorinski, koja je decenijama bila komercijalni direktor Zrenjaninske pivare, i sinove Vladimira i Ivana, inače poznatog internacionalnog rukometnog sudije, Miodrag prati fudbalska dešavanja na evropskom šampionatu i sa velikim žarom priseća se divnih dana provedenih u Minhenu i Bavarskoj.
GIK Banat je zbog lošeg rukovođenja završio u stečaju, a dotle su njegovi radnici bili poznati kao stručni i disciplinovani, a uz svoje arhitekte i projektante gradili su širom sveta bolnice, stambene i poslovne, sportske i koncertne objekte.
Inače, "Alijanc arena" je izgrađena za 30 meseci i koštala je ukupno 340 miliona evra, visine je 51, dužine 258, a širine 227 metara, natkrivena površina iznosi 37.600 metara, ugrađeno je zajedno sa garažom 120.000 tona betona i 16.000 tona čelika, ukupni kapacitet je 69.901, sa 66.000 sedećih mesta, sa 28 prodajnih kioska, dva dečja vrtića, nekoliko restorana...

DRŽAVA ODREDILA OGROMAN POREZ ZA KUĆU ŽELjKA MITROVIĆA: Evo koliko mora da plaća
DRŽAVA je odredila ogroman porez za kuću Željka Mitrovića.
01. 04. 2025. u 14:12

PROCURIO POVERLjIVI DOKUMENT IZ PENTAGONA: Evropa nek se brani sama u slučaju ruskog napada, druga država je glavna pretnja
SUPROSTAVLjANjE ruskoj agresiji, nekada jedna od ključnih tačaka Nacionalne odbrambene strategije iz 2022. godine tokom administracije Džozefa Bajdena, tri godine kasnije više nije među najvažnijim prioritetima Sjedinjenih Američkih Država.
01. 04. 2025. u 12:17

JEDAN RAKIJA, A DRUGI... Nećete verovati KAKO se zovu psi novog ambasadora SAD u Srbiji Marka Brnovića
MARK Brnović je uvek ponosno isticao svoje poreklo, uostalom ćerke mu se zovu - Milena i Sofija.
31. 03. 2025. u 19:31
Komentari (0)