RANI MOŽDANI UDAR VEZUJU ZA PODGRUPU A1? Američki naučnici ukazuju na vezu krvnih grupa i predispozicije za bolesti

I. K.

18. 02. 2024. u 14:00

KRVNE grupe opisuju bogatu raznolikost hemikalija prikazanih na površini naših crvenih krvnih ćelija.

РАНИ МОЖДАНИ УДАР ВЕЗУЈУ ЗА ПОДГРУПУ А1? Амерички научници указују на везу крвних група и предиспозиције за болести

Foto Shutterstock

Najpoznatije su A i B, koje mogu da budu prisutne zajedno kao AB, pojedinačno kao A ili B, ili uopšte nisu prisutne - to je krvna grupa 0. Ali, čak i unutar ovih glavnih krvnih grupa, postoje suptilne varijacije koje proizlaze iz mutacija odgovornih gena.

U istraživanju iz 2022. godine, objavljenom u časopisu Neurology, a koje prenosi portal Science Alert, istraživači genomike otkrili su jasnu vezu između gena za podgrupu A1 i ranog početka moždanog udara. Prikupljeni su podaci iz 48 genetskih studija, koje su uključivale oko 17.000 ljudi s moždanim udarom i gotovo 600.000 osoba iz kontrolne grupe bez moždanog udara. Svi koji su učestvovali u istraživanju imali su od 18 do 59 godina.

- I dalje ne znamo zašto bi krvna grupa A predstavljala veći rizik, ali pretpostavljamo da to ima veze sa faktorima zgrušavanja krvi poput trombocita i ćelija koje oblažu krvne sudove, kao i drugih cirkulišućih proteina - naime, svi oni igraju ulogu u razvoju krvnih ugrušaka - objasnio je vaskularni neurolog Steven Kitner sa Univerziteta Merilend.

Portal Science Alert piše kako u SAD svake godine nešto manje od 800.000 ljudi doživi moždani udar. Većina njih - oko tri od svaka četiri - događa se kod ljudi starijih od 65 godina, s tim da se rizici udvostručuju svake decenije nakon 55. godine.

TITO TRAŽIO BATI DA MU ISPRIČA VIC O NJEMU: Ovaj odgovor je dobio od glumca (VIDEO)