POGLED ISKOSA - Ka integralnoj slici

Dejan Đorić

22. 08. 2023. u 15:24

Slikar Miodrag Jelić izlaže u Ruskom domu. Reč je o drugoj njegovoj izložbi u tom prostoru, na kojoj je izložio dela nastala poslednjih godina.

ПОГЛЕД ИСКОСА - Ка интегралној слици

Miodrag Jelić, bez naziva 2022.Foti Privatna arhiva

To su manji formati a ima i nekoliko većih (on vlada svim formatima slike). Prethodna njegova izložba u Ruskom domu bila je krajem devedesetih, kada je ta galerija bila prestižna, pa je na jedno od otvaranja došao i Zoran Đinđić. Ruski dom ima jedan od najvećih i najlepših izlagačkih prostora u Beogradu i šteta je da nema uređenu izlagačku politiku, mogao bi da bude centar likovnih dešavanja.

Jelić je krajnje podoban za izložbu u toj galeriji, on je neka vrsta srpskog Ilje Glazunova, koga je Dragoš Kalajić u jednom svom tekstu označio kao "Cara ruske umetnosti" a u drugom (intervjuu) kao "Slikara svete Rusije" (oba su preneta u dva izdanja njegove knjige Rusija ustaje). Kalajić je veoma cenio Miodraga Jelića, 2003. godine organizovao mu je veliku izložbu na dva nivoa Galerije "Progres" u Beogradu, čiji je bio direktor između 2003. i 2005. godine. On je bio učesnik i kapitalne Kalajićeve i Đorićeve koautorske izložbe "Balkanski istočnici srpskog slikarstva 20. veka" 1994. u beogradskom Muzeju savremene umetnosti, koja je izazvala veliku pometnju jer je bila otvoreni i snažni predlog, bolje reći zahtev, da se srpska zvanična likovna scena okrene nacionalnom, te da se potpuno izmeni antisrpska izlagačka koncepcija tog Muzeja.

Jelić je tada izložio sliku većeg formata "Banović Strahinja" na kojoj su otvoreno antimodernistički simboli viteštva, uz epskog junaka propet konj, vuk, kao totemska životinja Srba, orao sa višeznačnom simbolikom i kristali, kao izrazi čiste duhovnosti. Nekom je možda odbojan takav svet slike, međutim, i to je savremena umetnost, duboko hrišćanska, utemeljena u nacionalno.

Sasvim je jasno da je Jelić slikar svete Srbije, one koja sve brže nestaje te da njegova nostalgija ima izvorne temelje. On je slikar simboličkih kodova Srbije i Evrope, figure na njegovim platnima su proslavljene ličnosti srpske istorije: od svetaca, epskih i istorijskih junaka kakav je Marko Kraljević do Vuka Karadžića i Nikole Tesle. Sada, kada sasvim nestaje herojski duh iz umetnosti pa i srpskog filma, Jelić ga nejunačkom vremenu uprkos obnavlja, na aktuelan način i sasvim drugačije od socijalističkog realizma gde je zadnji put organizovano zaživeo.

Na njegovim slikama ishode sasvim različiti likovi ljudskog izuzeća, od toreadora do proročica, likovi realne i simboličke vrednosti, na koje je zaboravila aktuelna vizuelna umetnost, utonula u tehnovarvarstvo, elektronski mulj igrica i sve snažniji upliv robotike i genetike. Toj otvorenoj neljudskosti Jelić suprotstavlja likovnu umetnost, kako on kaže "lik" i "um". Reč je o povratku figure i to na suštinski način, jer su na izložbi i citati Leonida Šejke, koji ovog majstora predstavljaju kao sada jedinog na tragu genijalne medialne ideje integralne slike.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

DA SAM BIO NA MESTU SELEKTORA, MOGUĆE DA SEBE NE BIH STAVIO: Rafael Nadal posle poraza u Dejvis kupu