UZMIMO kadar-sekvencu u njenom čistom stanju: to jest, audio-vizulenu reprodukciju, načinjenu iz subjektivnog vizuelnog ugla, jednog fragmenta beskrajnog niza stvari i radnji koje bih mogao da potencijalno reprodukujem.

ФИЛМ И ЖИВОТ

FOTO: EPA

Takav kadar-sekvenca u čistom stanju bi mogao da se sastoji od čitavog neverovatno dosadnog niza beznačajnih stvari i radnji.

Ono što mi se u pet minuta moga života dogodi ili pojavi postalo bi, projektovano na platno, nešto apsolutno neinteresantno - apsolutno nebitno. To mi se tako ne čini u stvarnosti jer je moje telo živo, a tih pet minuta jeste pet minuta živog solilokvija stvarnosti sa samom sobom.

Hipotetička kadar-sekvenca stoga ističe, predstavljajući je, beznačajnost života kao života. Ali kroz ovu hipotetičku čistu kadar--sekvencu, dolazim do saznanja - sa istom preciznošću laboratorijskog eksperimenta - da osnovna tvrdnja koju nešto beznačajno izražava jeste: "Ja sam", ili "Postoji", ili jednostavno "Biti".

Ali da li je biti prirodno? Ne, meni se ne čini tako, naprotiv. Čini mi se da je čudesno, misteriozno, i ako ništa drugo, potpuno neprirodno.

Sada, kadar-sekvenca, s obzirom na karakteristike koje sam opisao, postaje, u igranim filmovima, "najprirodniji" momenat kinematografske priče. Muškarac ošamari ženu, zatim sedne u automobil i odveze se auto-putem? Pa dobro, ja postavim filmsku kameru sa magnetofonom tamo gde bi mogao stajati svedok od krvi i mesa, mizerno naturalistični, i snimam čitavu scenu kako se odvija, onako kako bi je svedok mogao videti i čuti, sve dok automobil ne nestane u pravcu Ostije. Tačno je: kao i u slučaju koji se dešava pred mojim očima u stvarnosti, tako i u njegovoj reprodukciji, osnovna i dominantna tvrdnja je: 

"Sve to jeste". (Međutim, kao što nisam ravnodušan u realnosti, tako, potencijalno, nisam ravnodušan ni na reprodukciju realnosti. I pošto u filmu rasuđujem kroz Kod realnosti, u sebi reprodukujem manje-više ista osećanja kao da taj događaj ili situaciju doživljavam fizički.)

Pošto film nikada nije u stanju da izostavi takve kadar-sekvence, čak i kada su minimalne, pošto se uvek radi o reprodukciji stvarnosti, on je optužen za naturalizam.

Ali strah od naturalizma je (barem kada je reč o filmu) strah od postojanja. To je, u krajnjoj liniji, strah od nedostatka prirodnosti postojanja: od užasne dvosmislenosti stvarnosti zbog činjenice da je zasnovana na nesporazumu - prolaznosti vremena. Sve samo ne naturalizam! Snimati filmove znači pisati na hartiji koja gori.

Da bismo razumeli šta je naturalizam filma, uzmimo za primer jedan ekstremni slučaj - koji se predstavlja, ili je predstavljen kao primer avangardnog filma: u podrumu njujorškog New Cinema, projektor prikazuje kadar-sekvence koje traju satima (na primer, čovek koji spava). Ovo je, dakle, film u svom najčistijem stanju (kao što sam rekao više puta), i kao takav, kao predstava stvarnosti iz jedinstvenog vizuelnog ugla, subjektivan je u smislu da je sumanuto naturalistički: pre svega po tome što ima prirodno vreme stvarnosti. Kao i uvek, u kulturološkom smislu, novi film je jedna ekstremna posledica neorealizma: sa svojim kultom dokumenta i istine. Međutim, dok je neorelizam optimistično, zdravorazumski i dobrodušno negovao svoj kult realnosti pomoću pridodatih kadar-sekvenci, novi film preokreće stvar: u svom zamarajućem kultu stvarnosti i svojim beskrajnim kadar-sekvencama, umesto da ima osnovnu tvrdnju: 

"Ono što je beznačajno, postoji", njegova osnovna tvrdnja je: "Ono što postoji, jeste beznačajno". Ali ova beznačajnost se oseća sa takvim besom i bolom da napada gledaoca, kao i njegovu ideju poretka i njegovu ljudsku egzistencijalnu ljubav prema onome što jeste.

Kratka, razumna, odmerena, prirodna, prijatna kadar-sekvenca neorealizma nam pruža zadovoljstvo da prepoznamo stvarnost koju svakodnevno doživljavamo i u kojoj uživamo kroz estetsko poređenje sa akademskim konvencijama; duga, besmislena, beskrajna, neprirodna, nema kadar-sekvenca novog filma, naprotiv, izaziva u nama užas pred stvarnošću, kroz estetsko poređenje sa neorealističkim naturalizmom shvaćenim kao škola za život.

Dakle, praktično pitanje razlike između stvarnog života i reprodukovanog života, to jest između stvarnosti i filma, jeste pitanje, kao što sam već rekao, vremenskog ritma. Ali to je i razlika u vremenu koja je kod svakog filma drugačija. Trajanje jednog kadra, ili ritam smenjivanja kadrova, menja vrednost filma: film pripada jednoj školi, a ne drugoj, jednoj epohi a ne drugoj, jednoj ideologiji a ne drugoj.

Onda, ako imamo na umu da se u igranom filmu može stvoriti iluzija kadar-sekvence kroz montažu, vrednost kadar-sekvence postaje još idealnija: postaje pravi izbor jednog sveta. Tako, dok prava kadar-sekvenca reprodukuje stvarnu radnju onakvom kakva ona jeste, i koja ima svoje vreme takvo kakvo jeste, lažna kadar-sekvenca (što je slučaj u većini neorealističkog filma, ali i kod naturalističkih ilustativnih snimaka reklamne konvencije) imitira odgovarajuću stvarnu radnju, reprodukujući njene različite odlike, spajajući ih zatim kroz vreme koje ih falsifikuje lažiranjem prirodnosti.

S druge strane, glavna karakteristika montaže nove kinematografije je da jasno prikaže falsifikovanje stvarnog vremena (ili, u slučaju beskrajnih kadar-sekvenci koje sam spominjao, svoju krajnju iritantnost kroz obrtanje vrednosti beznačajnog).

Da li su u pravu autori novog filma? Odnosno, kako u jednom filmskom ostvarenju stvarno vreme mora biti bez sumnje uništeno, da li to uništenje vremena mora biti glavni i najočigledniji element stila? I na taj način potpuno ukloniti gledaocu iluziju razvijanja radnji u vremenu - kao što se dešavalo u starim i novijim pričama?

Po meni, autori nove kinematografije nedovoljno umiru u svojim filmovima: oni se u njima potresaju, pate, tačnije muče se u agoniji, ali u njima ne umiru: stoga, njihovi filmovi ostaju kao svedočanstva o patnji apsurdnog fenomena vremena i, u tom smislu, mogu se tumačiti samo kao čin života. Strah od naturalizma zadržava unutar granica dokumenta, a subjektivnost, dovedena do tačke da daje ili beskrajne kadar-sekvence - da bi u gledaocu izazvala užas nad nebitnošću njegove realnosti - ili proizvod montaže koja razara iluziju razvoja vremena - i dalje njegove realnosti - na kraju postaje puka subjektivnost psiholoških dokumenata. Čak i sa najavangardnijih i naizgled neodgonetljivih književnih stranica, prikazuje se neka realnost ili, jednostavno, realnost: ne može se pobeći od realnosti, jer ona govori sama sa sobom, a mi se krećemo unutar njenog kruga...

           (Odlomak iz knjige "Jeretički empirizam", izdavač KCV "Miloš Crnjanski")

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

MORAJU DA PRIČAJU SRPSKI! JA MOGU DA POBEGNEM, ALI NATALIJA... Nikola Jokić o ženi, deci, privatnom životu