KNJIŽEVNA KRITIKA: Potraga za domom

26. 10. 2021. u 14:41

ROMAN Ota Horvata "Noćna projekcija", koji je objavljen u novosadskoj "Akademskoj knjizi" 2021. godine, primer je kako se svedeno, s merom, visokoumetnički, mogu preispitivati porodična i društveno-politička istorija, kao i biće rodnog grada.

КЊИЖЕВНА КРИТИКА: Потрага за домом

Sve što se preispituje znatno je veći bagaž od jednog ranca s kojim junak pripovedač iz Firence dolazi u taj grad, veći od stečene grbe njegovog oca i znatno veći od deponije koja ga dočekuje na putu do Novog Sada. Sve navedeno funkcionalno ukazuje na mesto junaka koje sam pokušava da definiše kratkim (petodnevnim) boravkom u gradu koji mu je, zapravo, uvek izazivao nelagodu, a u kojem se, sada konačno, suočava sa hendikepima svih članova svoje porodice, sa drugačijosti svakog od njih, sa skrivenošću i prećutanošću ličnih istorija koje gotovo sve imaju duplo dno, o kojima se, naravno, oduvek ćutalo.

U tom kratkom i ciljanom junakovom boravku u kojem bi trebalo da se uspostavi određeni red i uzorci povežu sa posledicama, uoči nekakva zakonitost u posve ličnoj priči, istovremeno se, na osnovu sagledavanja određenih udesa i njihovih odjeka, kao i aktuelne atmosfere, pokazuje naličje istorije - rat kao veliko zlo, novosadska racija, proglašavanje narodnih neprijatelja i njihovo streljanje po kratkom postupku, bez suđenja. Tek neki od tih događaja, koji su i te kako uticali na sudbine pripadnika njegove porodice, i ne samo na njihove, predstavljeni su u romanu efektno, na osnovu vizuelnih, zvukovnih i drugih utisaka junaka pripovedača slikara.

Njegovo biće, zauvek dečački osetljivo, beleži osenjenost pojedinih prostora za koje su vezani uvek traumatični događaji koji su na njega kao dečaka ostavljali izuzetan utisak i zapravo proizvodili izvestan vid traume. Oživljavajući sećanja, posmatrajući iznova ta mesta, vraćaju mu se slike dedine surovosti, kako je vešao u garaži svoje ljubimce, pse, kada bi se približili starosti, kao i dedin naum da i sam u starosti, po bakinoj smrti, na istom mestu, na isti način izvrši suicid.

No, to je tek segment složene priče o ljudskim strahovima, hendikepima i kompleksima.

Više od toga na junaka pripovedača su uticali izvitopereni odnosi roditelja, njegov odnos sa njima, pogotovu sa ocem, takođe umetnikom, muzičarem, očev tajni život zabeležen na fotografijama orgija u kojima je učestvovao, njegovo trajno nezadovoljstvo sinom koji nije talentovan za muziku.

Foto Promo

Osim zasenčenih mesta, tu su i druge boje, na primer brojnih maminih cipela koje joj predstavljaju fetiš, a koje ne može da nosi zbog jedne kraće noge. Tu je i plava boja njene kese za suze, koja neprestano neprijatno šušti. Na nekoliko mesta u romanu, susrećemo se sa izrazito sugestivnim slikama đubrišta i pacova koji po njima kolaju, kao i uvek neprijatne mirise koji potiču od ljudi - pijanog oca koji ispovraćan hrče, no baš takav, neprijatan miris, osećamo i na kraju romana, a koji je u vezi sa oživljavanjem događaja iz junakove mladosti i pokušajem njihovog obnavljanja, a koji predstavlja izvestan epilog cele priče.

Te pripovedačke odseke karakterišu groteska i naturalizam, a kazuju nam o činjenici da se možemo suočiti s nekim događajima iz prošlosti, kao i sa mestima s kojih smo u svet pošli, možda podsvesno i pobegli, da ih možemo istražiti, da možemo sklopiti mozaik, ali da sve to, zapravo, služi tome da utvrdimo gde više stvarno ne pripadamo, a gde nam stvarno više nije dom, a gde jeste.

On je, kazali bismo nakon čitanja ovog romana, ipak tamo gde su boje, mirisi i zvukovi izraz mira i harmonije. On je tamo gde se prošlost, konačno, može uredno spakovati u fioku - koja nema nikakvo duplo dno.

Bez patosa, žala i besa - u povratku Firenci i sebi - junak pripovedač pokazao nam je kakve su i koje su moći umetnosti - jedne od boljih čovekovih tekovina.

Dolce Vita na obali Save: Stanovi na ovoj lokaciji su za one koji žive svoje snove

Možete li da zamislite lepotu svakodnevice koja počinje na obali Save do koje stižete laganom šetnjom kroz jedinstvenu luksuznu pešačku zonu, a završava se ispijanjem vina na vašoj prostranoj terasi s pogledom na reku ili u vrhunskom restoranu do kog stižete peške? U istom danu ste s lakoćom obavili posao, odradili trening, uživali u kupovini novih komada garderobe najluksuznijih brendova u neposrednom komšiluku, a stigli ste i da sa decom provedete vreme u zelenilu, jer se sve što vam treba nalazi nadohvat ruke.

14. 05. 2024. u 10:00