OBARALA SA NOGU I NAJVEĆE ZNALCE: Gala koncert posvećen stogodišnjici rođenja Marije Kalas
STOGODIŠNjICU rođenja operske dive Marije Kalas obeležavaju cele godine operske kuće širom sveta pa i naše, a sinoć je, na dan kada bi legendarna Marija napunila vek, na Velikoj sceni Narodnog pozorišta upriličen svečani koncert "Marija Kalas Gala".
Doprinos Marije Kalas operskoj umetnosti u 20. i 21. veku je istorijski, kroz oživljavljanje pomalo zaboravljenih remek-dela belkanta, kao i kroz posebna glumačka tumačenja kojima je istakla dramski aspekt interpretacije u operi.Pored toga, njeno nasleđe se oslikava i kroz ogroman repertoar koji je tumačila - od Lučije od Lamermura do Karmen koju je snimila u studiju.
Posebnost Kalasove ogledala se u svemu, ne samo što je sa scene isijavala jedinstvenom harizmom i obarala svojim glasom i umećem sa nogu i najveće i najkritičnije operske znalce, već je posedovala "ono nešto" što ju je i van svetala pozornice činilo - istinskom zvezdom. Ceo je svet pratio njenu fatalnu ljubavnu priču, život prepun uspona i padova, filmski i, nažalost prekratak.
U častove umetnice koja i danas, širom planete, uživa ogromnu naklonost i poštovanje ljubitelja opere, najznačajnije svetske operske kuće juče su vek od njenog rođenja obeležile posebno osmišljenim programima - a upravo je takav bio i koncert kojim je svoj doprinos proslavi dala naša Opera.
- Koncertom povodom stogodišnjice rođenja Marije Kalas, Opera Narodnog pozorišta u Beogradu odaje počast sopranu koji po mnogima još uvek nosi titulu Primadone asolute - kaže umetnički direktor Opere Nikola Mijailović. - Umetnici koja je u mnogo čemu bila revolucionarna i kao takva ostavila neizbrisiv trag u operskoj umetnosti. Oživljavanje belkanto repertoara koji je bio pomalo zaboravljen, uvođenje dramskog teatra u operu u smislu podjednakog tretiranja scenskog izraza i notnog teksta, repertoara koji je obuhvatao sve sopranske uloge po čemu je bila jedinstvena, kao i izuzetno prepoznatljiva boja glasa i neverovatna harizma, sve su to zasluge koje joj se pripisuju. Takođe, prva je operska pevačica čiji život su pratili mediji koji nisu usko vezani za klasičnu muziku, te je kao takva do danas, i nakon sto godina od svog rođenja, ostala prisutna u savremenom svetu. Program koncerta sam koncipirao sa idejom da se svi soprani ansambla Opere Narodnog pozorišta u najlepšem svetlu predstave sa arijama koje je pevala Marija Kalas i na taj način odaju zahvalnost ansambla Opere Narodnog pozorišta u Beogradu za sve što nam je ostavila i što je čini besmrtnom.
Dirigenti
GALA koncertom su dirigovali Zorica Mitev Vojnović, Đorđe Pavlović, Đorđe Stanković i Stefan Zekić, uz učešće Hora i Orkestra Narodnog pozorišta u Beogradu. Reditelj ovog koncertnog spektakla je Mario Pavle del Monako, akoncertmajstor Vesna Jansens.
Na koncertu "Marija Kalas Gala"nastupili su svi soprani Opere Narodnog pozorišta - Jasmina Trumbetaš Petrović, Vesna Đurković, Ivanka Raković Krstonošić, Aleksandra Stamenković, Nevena Bridžen, Sofija Pižurica, Ana Rupčić, Sonja Šarić, Sanja Kerkez i Snežana Savičić Sekulić, izvodećiarije iz uloga koje su proslavile Kalas.
- Marija Kalas nesporno je neprikosnovena legenda među pevačima, u operskom svetu uopšte, prava diva - ističe prvakinja Opere, Jasmina Trumbetaš Petrović. - Počela je da peva vrlo mlada, sa nepunih dvadeset, završila nažalost tako mlada, u pedeset i drugoj, a ostaje upamćena kao veliki reformator opere. Ne samo sopran kroz čiji ste glas mogli da osetite i patnju i bol i radost, ona je pevala i mecosopranske role, a bila je jedinstvena baš po svemu. Bila je i zvezda, i pesnikinja, i prorok... U svojoj biti, i pored, ili uprkos svojoj fatalnoj i teškoj ljubavnoj i životnoj priči, ona je bila žena koja je imala dar da pošalje ljubav čovečanstvu. Osećam je i razumem na nekom dubljem nivou budući, kao i ona, rođena u znaku Strelca, a Marija je kao strelac bila emotivna, večni buntovnik i pravednik, borac za pravdu. Koncert uz učešće svih soprana Beogradske opere jeste mali doprinos naše operske kuće značajnom jubileju, obuhvatiće role različitih fahova, od koloraturnog preko lirskog do dramskog. Otvoriću ga ja izvođenjem jedne molitve Leonore iz opere "Moć sudbine", pevaću i ariju Elvire iz opere "Ernani", ariju iz "Đokonde", a program zatvara opet molitva, iz dela "Kavalerija Rustikana", u izvođenju Ane Rupčić.
Sopran Sanja Kerkez, prvakinja Opere, koja će izvesti arije Abigaile iz "Nabuka" i Ledi Magbet iz opere "Magbet", počastvovana je, radosna i uzbuđena zbog ovog zajedničkog omaža naših umetnika Kalasovoj, kroz koncert na dan rođenja dive.
- Marija je bila istinska ikona operske umetnosti, jedinstvena umetnica do danas neprevaziđene snage i dara, i traje kao velika inspiracija svim pevačima - navodi Kerkez. Njena disciplina, pristup umetnosti, posvećenost, primer su i za sve buduće generacije, one koji stasavaju i dolaze u ovom vremenu kada je sve ono što je predstavljala Marija Kalas, nažalost retkost. Ona nam je ostavila veliku, neprocenjivu zadužbinu, a na svima nama je da pokušamo da je negujemo i sačuvamo.
KAKO JE RUSKA RAKETA "PREVARILA" NATO U UKRAJINI? Misteriozno nestajala sa radara, general Popov otkrio o čemu je reč
RUSKA raketa koja je misteriozno nestajala sa NATO radara tokom ovonedeljnog napada na Kijev je „modernizovana raketa H-101“, otkriva za Sputnjik zaslužni vojni pilot, general-major ruske armije Vladimir Popov. Prema njegovim rečima, raketa je prevarila NATO jer može privremeno da nestane sa radara.
15. 11. 2024. u 23:36
"TO BI DOVELO DO POČETKA TREĆEG SVETSKOG RATA" Fico dao reč: Do kraja ću se boriti da Ukrajina ne bude član NATO-a
SLOVAČKI premijer Robert Fico će se do kraja odupirati ulasku Ukrajine u NATO, rekao je u intervjuu za kineski CGTN.
15. 11. 2024. u 19:38
ĐURĐIC I ĐURĐEVDAN: Isti svetac, dve ikone i dva praznika - u čemu su sličnosti i razlike?
SVETOG Georgija ili svetog Đorđa/Đurađa - kako u narodu zovu ovog sveca, pravoslavni Srbi slave dva puta u godini.
16. 11. 2024. u 08:25
Komentari (0)