OTKRIVEN MISTERIOZNI SVEMIRSKI OBJEKAT: Juri našom galaksijom brzinom od 1,6 miliona kilometara na sat

Predrag Stojković

25. 08. 2024. u 23:21

KORISTEĆI podatke jednog teleskopa NASA, tri astronoma-amatera otkrila su misteriozni svemirski objekat koje se kreće kroz našu galaksiju.

ОТКРИВЕН МИСТЕРИОЗНИ СВЕМИРСКИ ОБЈЕКАТ: Јури нашом галаксијом брзином од 1,6 милиона километара на сат

Foto: Shutterstock/Denis Belitsky

To ne bi bilo čudno da nije otkriveno da nepoznato telo ne putuje neverovatnom brzinom od 1,6 miliona kilometara na sat, što znači da bi uskoro mogao da napusti Mlečni put.

„Ne mogu da opišem nivo uzbuđenja. Kada sam prvi put video koliko se brzo kreće, bio sam siguran da je o njemu već bilo izveštaja”, rekao je Martin Kabatnik, koji je prvi uočio neobični objekat.

Nepoznato nebesko telo, nazvano CWISE J12499+3621, moglo bi da bude zvezda manje mase ili nešto između džinovske planete i braon patuljka. Zanimljivo je da to nije ni kometa niti asteroid, a takođe, ne sadrži ni mnogo gvožđa ni metala, što je tipično za zvezde i braon patuljke. Naučnici još nisu sigurni o čemu se tačno radi, pa dalja istraživanja njegove brzine i porekla još nisu završena, piše „Spejs.kom“.

Astronomi smatraju da bi objekat mogao da bude deo binarnog zvezdanog sistema i da ga je lansirala eksplozija njegovog „partnera”. Druga hipoteza je da bi mogao da potiče iz gustog zvezdanog jata koje je naišlo na dve bliske brzo rotirajuće crne rupe, što je dovelo do izbacivanja jedne zvezde iz jata u okolni svemir, hiper-brzinom od milion milja na sat.

CWISE J1249+3621 su, pored Kabatnika, videli i amaterski istraživači Tomas P. Bikl i Den Kaselden, u okviru NASA projekta pod nazivom „Backyard Worlds: Planet 9", pokrenutog 2017. godine, koji poziva građane da analiziraju slike snimljene teleskopima u potrazi za neotkrivenim nebeskim objektima. Njihovo otkriće je objavljeno u Astrophysical Journal Letters.

INFRACRVENI TELESKOP U ZEMLjINOJ ORBITI

Ovaj specifični objekat koji juri Mlečnim putem detektovan je zahvaljujući infracrvenom teleskopu WISE, koji je između 2009. i 2011. godine tragao za udaljenim izvorima svetlosti.

Ovaj teleskop, koji se nalazi u Zemljinoj orbiti, ostao je, međutim, bez zamrznutog vodonika, koji je služio da rashladi njegov sistem, pa ga je NASA jedno vreme stavila u status hibernacije.

Dve godine kasnije je reaktiviran i preimenovan u NEOWISE. Dobio je zadatak da prati potencijalno opasna nebeska tela, kao što su asteroidi i komete, koji prolaze u blizini Zemlje.

Iako je NEOWISE teleskop bio uspešan u otkrivanju oko 44.000 objekata, pre nekoliko nedelja je povučen iz upotrebe, jer će se uskoro naći na suviše niskoj poziciji u orbiti, da bi mogao da pruži bilo kakve korisne podatke.

(sputnikportal.rs)