SIMBOLIKA ZAVIČAJA I SVETLOSTI: Književno delo istaknutog srpskog pisca Petra Sarića (1937-2023)

Marko Nedić

12. 10. 2023. u 13:00

ODLASKOM Petra Sarića srpska književnost i kultura izgubile su svog najistaknutijeg pisca koji je živeo i pisao na prostoru Kosova i Metohije, istovremeno i jednog od naših najsamosvojnijih romansijera poslednjih decenija dvadesetog i prvih dveju decenija sadašnjeg veka.

СИМБОЛИКА ЗАВИЧАЈА И СВЕТЛОСТИ: Књижевно дело истакнутог српског писца Петра Сарића (1937-2023)

Foto V. Danilov

Petar Sarić je svojim proznim delom bio izraziti književni tumač života i kulture srpskog naroda u zavičajnoj Crnoj Gori, dok je poslednjih životnih decenija stekao glas odlučnog borca za slobodu i prava svog naroda na Kosovu i Metohiji. Zato će njegova postojana ličnost i duboko nacionalno osećanje ostati trajan znak visokih etičkih vrednosti značajnih predstavnika srpske kulture našeg vremena.

Početak svog književnog rada obeležio je poezijom. U pet pesničkih knjiga podjednaku stvaralačku koncentraciju usmeravao je i prema zavičaju i prema svom novom životnom prostoru - Kosovu i Metohiji - u kojem je proveo ceo radni i stvaralački vek, najduže kao urednik u novinskim i izdavačkim kućama u Prištini, da bi posle Nato bombardovanja naše zemlje otišao u Brezovicu na Šari da tu živi i stvara.

Paralelno s književnom, moralnu dimenziju svoje ličnosti potvrđivao je i društvenim i kulturnim aktivnostima, najglasnije poznatim "Otvorenim pismom" koje je u ime srpskog članstva tadašnjeg Društva pisaca Kosova i Metohije 1985. godine uputio našim i stranim javnim ličnostima, u kojem je detaljno predstavio težak položaj svoga naroda u rodnom prostoru srpske kulture i državnosti. Na sličan način reagovao je i emotivnim izjavama kada se Crna Gora 2006. odvojila iz zajedničke države sa Srbijom i kada je nakon dve godine, uprkos protivljenju većine svoga stanovništva, priznala Kosovo kao državu. Rezultat takve aktivnosti bila je njegova knjiga publicističkih tekstova o Kosovu i Metohiji I vremenu se zaturio trag iz 2015. godine.

U književnim delima Petra Sarića stvarni ili imaginarni prostor u kojem se, sa izuzetkom prvog romana, Velikog ahavskog trga (1972), najvećim delom odvija sadržina njegovih romana, sveden je na prostor njegovog zavičaja u Banjanima, na granici Crne Gore i Hercegovine, u kojem je rođen i u kojem je proveo detinjstvo i mladost. U njemu su epska tradicija, patrijarhalna kultura i njene etičke i običajne norme umnogome određivale ne samo sudbinu kolektiva, nego i pojedinačne životne puteve njegovih pripadnika i njihove reakcije na događaje iz neposredne stvarnosti.

One su uslovljavale i izbor tema u Sarićevim romanima Sutra stiže Gospodar 1 i 2 (1979, 1981), Dečak iz Lastve (1986), Petruša i Miluša (1990), Sara (2008), Mitrova Amerika (2012) i Klobuk (2021), kao i tipove njegovih književnih junaka, njihov jezik, psihologiju, moral i postupke. Zato je stvarnost njegovog zavičaja u prošlosti, koja se u velikoj meri projektuje i na sadašnjost, ključna motivaciona tačka njegovih najvažnijih književnih ostvarenja. Zavičajni prostor je, međutim, u njegovoj prozi podignut na jedan viši emotivni i semantički nivo, koji joj je omogućavao veoma visok vrednosni standard.

I druga Sarićeva životna sredina, Kosovo i Metohija, za njega podjednako važna kao i zavičajna, veoma značajno je uslovila njegov književni rukopis. Na jedan način je ugrađena u njegovo prozno, na drugi u poetsko delo. U njegovom prvom romanu tu sredinu je, na osnovu uključenih sociokulturnih pojmova, mogućno identifikovati kao kosovskometohijsku. U romanu Sara porodična istorija njegovih glavnih protagonista vuče korene iz kosovskog prostora, u Mitrovoj Americi jedan od važnijih književnih likova potiče sa Kosova, dok se u Klobuku, poslednjem Sarićevom romanu, prostor Metohije doživljava kao simbolični prostor srpske istorije i kulture.

Takođe se tragični položaj našeg naroda u sadašnjem vremenu, s veoma potresnom životnom pričom, tematizuje u njegovoj jedinoj objavljenoj pripoveci, u Sahrani u Sušiću iz 2015. godine. S druge strane, gotovo celo Sarićevo rano poetsko delo, sintezom zavičajnog i docnijeg životnog iskustva, sadrži projekciju celine i prirodne povezanosti nacionalnog prostora i njegove istorijske tradicije i simbolike. To takođe znači da je poetski potencijal ponesen iz zavičaja i osmišljavan u kosovskometohijskom ambijentu integrisan u samu strukturu njegovog celokupnog književnog dela.

U njemu su, pored zavičajne simbolike i kulturnoistorijskog značaja koji je nosio novi kulturni prostor, posebno snažno delovali i neki posebni književni motivi. Među njima je izuzetan značaj imao motiv svetlosti. Svetlost je u njegovim romanima, kao i u poeziji, posedovala ne samo poetsku podlogu i simboliku, nego i važnu sadržinsku i značenjsku dimenziju. Ona je u mnogim romanima, od Sare, čiji prvi deo je u naslovu imao reč "svetlost", preko Mitrove Amerike do Klobuka, istovremeno bila i projekcija naglašene emotivnosti književnih likova, posebno ženskih, i vizija njihovog sanjanog budućeg života.

Neposredno povezana s tematskim i simboličkim okvirima Sarićevih romana jeste i njihova izabrana sadržinska osnova, u kojoj se najvećim delom tematizuju odnosi u porodici i u njenim nepisanim pravilima ponašanja i mišljenja, posebno u trenucima u kojima na njih počnu da deluju zakoni individualnih emotivnih potreba i izmenjenih sociokulturnih činilaca, a u poslednjim romanima i velikih istorijskih potresa. U tom kontekstu posmatrana, proza ovog pisca, s velikim naslagama nagonskog i arhetipskog u sebi, odista se u pojedinim trenucima mogla porediti s prozom takvih autora kakvi su bili Bora Stanković, Ivo Andrić ili Miodrag Bulatović.

Zato se u neminovnom sukobljavanju individualnog i kolektivnog, ličnog i autoritarnog, pogotovo što je individualno trajno obojeno skrivenom emotivnošću i podrazumevanom etičnošću, nalazi jedna od najvažnijih sadržinskih i značenjskih osnova Sarićeve proze. Ta proza je, međutim, prekrivena veoma dinamičnom i ekspresivnom naracijom i sintaksom, u kojima su bogatstvom jezika i stila dodatno osmišljavane sve važnije osobine njegovog proznog rukopisa.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
Dolce Vita na obali Save: Stanovi na ovoj lokaciji su za one koji žive svoje snove

Dolce Vita na obali Save: Stanovi na ovoj lokaciji su za one koji žive svoje snove

Možete li da zamislite lepotu svakodnevice koja počinje na obali Save do koje stižete laganom šetnjom kroz jedinstvenu luksuznu pešačku zonu, a završava se ispijanjem vina na vašoj prostranoj terasi s pogledom na reku ili u vrhunskom restoranu do kog stižete peške? U istom danu ste s lakoćom obavili posao, odradili trening, uživali u kupovini novih komada garderobe najluksuznijih brendova u neposrednom komšiluku, a stigli ste i da sa decom provedete vreme u zelenilu, jer se sve što vam treba nalazi nadohvat ruke.

14. 05. 2024. u 10:00

Komentari (0)

BORIO SAM SE ZA ŽIVOT, NJIHOV BES JE BIO SVE VEĆI I VEĆI: Nikola Rokvić je jedva izvukao živu glavu 25. dana hodočašća (VIDEO)